TITANIC SALVAGE: RECUPERAREA STAȚIEI RADIO AR PUTEA DUCE LA UN DEZASTRU

Radioul Marconi al RMS Titanic a fost folosit ultima dată pentru a efectua apeluri de primejdie din nordul Atlanticului, după ce nava a lovit un iceberg pe 14 aprilie 1912. Acum, radioul ar putea deveni ținta unei operațiuni de salvare după ce unei companii private i s-a acordat permisiunea de a recupera artefactul, din interiorul epavei.

Această recuperare în vederea obținerii unui profit este în directă contradicție cu etica practicilor arheologice moderne. De asemenea, ridică întrebări cu privire la protecția legală a epavelor, cum ar fi Titanicul și cum alegem să punem în valoare patrimoniul nostru cultural comun.

Un judecător federal pentru districtul Virginia de Est din SUA a decis că RMS Titanic Inc., care deține drepturi de salvare asupra epavei Titanicului, poate prelua radioul. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că operațiunea poate implica deteriorarea carenei, o mare parte dintre aceasta rămânând intactă la 3.800 metri sub apă. Această operațiune intră în contradicție și cu o hotărâre anterioară din 28 iulie 2000 care în conformitate cu acordurile existente previne deteriorarea navei.

Nu ar fi prima dată când diverse articole sunt recuperate de pe epavă. De când Titanicul a fost localizat în 1985, a avut loc o luptă continuă pentru a-l proteja. Chiar cu recunoașterea internațională a importanței sale istorice și culturale, inclusiv prin legislație, până în 1987, peste o mie de artefacte au fost recuperate.

După mai multe cauze judecătorești, o hotărâre a permis expunerea de artefacte în public. Curtea a refuzat o solicitare ulterioară de vânzare a artefactelor în 2001, iar licitațiile planificate deja au fost ulterior amânate.

Dar hotărârea recentă, care permite recuperarea invazivă a radioului, diferă de cele anterioare, întrucât au trecut deja 100 de ani de când nava s-a scufundat. Începând cu 15 aprilie 2012, RMS Titanic se încadrează în Convenția UNESCO din 2001 privind protecția patrimoniului cultural subacvatic.

Aceasta oferă o oarecare protecție Titanicului prin interzicerea exploatării comerciale a patrimoniului. SUA și Marea Britanie nu sunt semnatare ale convenției, dar își respectă în mare măsură principiile prin intermediul legislația impusă.

O lege din Statele Unite din 2017 interzice în mod specific „orice activitate de cercetare, explorare, salvare sau altă activitate care ar altera sau perturba fizic locul epavei sau epava RMS Titanic, dacă nu este autorizat”.

Actul adaugă că orice astfel de lucrare ar trebui să fie în conformitate cu Acordul multilateral privind RMS Titanic. Acest acord (care a intrat în vigoare în noiembrie 2019) între SUA, Marea Britanie, Canada și Franța recunoaște epava pentru semnificația sa internațională și ca memorial pentru cei 1.514 de oameni care și-au pierdut viața.

Acordul prevede în mod explicit că orice material recuperat ar trebui păstrat împreună ca o colecție pentru a permite studiul. Materialele trebuie lăsate pe fundul mării, cu excepția cazului în care există interese educaționale, științifice sau culturale convingătoare că necesită intervenția.

În recenta ședință de judecată, agenția guvernamentală americană, NOAA, a avertizat că salvarea propusă a radioului nu respectă în mod clar aceste criterii.

Justificarea recuperării radioului a fost făcută pe baza statutului său unic, a interesului pentru public și a amenințării că va fi pierdut în urma degradării în următorii ani. Fiecare dintre acestea sunt puncte valabile. Radioul are o poveste unică, este extrem de evocatoare și se va degrada (ca majoritatea materialelor) în cele din urmă.

Dar rata estimată a degradării este controversată. Nava se află la o adâncime atât de mare încât condițiile sunt destul de stabile și se pare că o mare parte din daunele aduse navei de la descoperirea ei se datorează activităților de salvare.

Este posibil ca RMS Titanic să nu fie cea mai veche epavă din lume, dar este probabil una dintre cele mai cunoscute. Situl este recunoscut internațional ca memorial al celor care și-au pierdut viața.

O coincidență interesantă în ceea ce privește RMS Titanic

Din perspectivă arheologică, recuperarea radioului va presupune daune suplimentare sitului memorial pentru un câștig foarte limitat în ceea ce privește cunoștințele științifice și culturale. Știm deja marca, modelul și istoria acestui radio. Prin urmare, motivația pentru salvare pare a fi potențialul economic al radioului ca atracție turistică și printr-o posibilă vânzare viitoare.

În calitate de arheologi, înțelegem că există momente în care sunt necesare intervenții intruzive și distructive. Dar aceste acte trebuie să fie luate în considerare cu atenție, având în vedere impactul lor asupra moștenirii noastre globale comune. Odată ce aceste acțiuni au loc, ele vor fi ireversibile.

O hotărâre judecătorească pentru un sit atât de important din punct de vedere cultural, care contravine sfaturilor din partea NOAA și contravine principiilor UNESCO, riscă să sugereze că principiile moștenirii comune și intervenției selective pot fi ușor negate prin argumente simpliste de degradare și profit.

Odată ce artefactele vor fi eliminate din epavă, acestea își pierd contextul și potențial valoarea științifică și culturală mai largă. Exploatarea comercială le oferă o valoare financiară diferită care ar putea încuraja jafurile și distrugerea sitului arheologic. Dacă este acceptată recuperarea materialelor din ceea ce este, probabil, cea mai cunoscută epavă a întregii lumi, cum putem proteja siturile mai puțin cunoscute, care sunt și mai importante din punct de vedere științific sau cultural?

În calitate de arheologi marini, ne străduim să protejăm moștenirea culturală subacvatică în fața distrugerii continue a siturilor subacvatice care nu ar fi tolerate pe uscat, unde patrimoniul cultural este mai vizibil pentru autorități și public. Deci, deși această operațiune de salvare poate fi legală, ne întrebăm cu tărie dacă este etică.

Tu ce parere ai?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: