LA MULTI ANI DE ZIUA MARINEI – 2020!

Despre mandria de a fi navigator roman.

Echipa Cadet de Romania ureaza un sincer si calduros La MULTI ANI  tuturor celor ce se regasesc in aceasta sarbatoare, care lucreaza, sau au un interes ori o simpla pasiune, pentru marina, nave, navigatie, shipping si nu in ultimul.

A mai trecut un an marinaresc peste natiunea noastra si iar cei ce se regasesc in descrierea de mai sus sunt rasfirati si izolati prin lume, o parte la bordul navelor pe mari si oceane si o parte acasa cu libertati restrictionate datorita eforturilor de a combate pandemia COVID 19.

Descarcă aplicația cadeti.ro | cadet de România

Ai parte de notificări pentru postările noi și în plus un aspect al conținutului și o funcționalitate adaptată pentru mobil.

Chiar si asa azi cinstim breasla noastra, a celor care isi castiga existenta fie la bordul navelor sau lucrand cu navele, in industria navala si atat moral cat si teoretic ar trebui sa fim mandri de ceea ce facem noi zi de zi dar poate si o mandrie nationala colectiva.

Avem de ce sa fim mandri, ar fi intrebarea ?

  • Zic ca stam destul de ‘’bine’’ avand in vedere ca in momentul de fata Marine Traffic afiseaza 500 de nave si ambarcatiuni sub pavilion romanesc, yachturi, nave fluviale, nave portuare si …. eternele nave maritime Eforie, Mangalia, Albatros si Mare Nigrum dintre care este in primele ingroasa cheul in conservare, ultima fiind inca efectiv in exploatare . Anul a adus is initiative, ramase la acest stadiu , de relansare a pavilionului national si atragerea de armatori plus beneficiile aferente catre bugetul de stat si forta de munca descrisa mai jos.
  • La capitolul port stam mult mai bine, cu volume in crestere cel putin in primele doua luni ale anului si investitii pe fonduri europene in infrastructura, terminale cerealiere, si titulatura de hub de cereale. Comparativ insa cu alte porturi si terminaele de la Marea Neagra…. putem doar sa spunem ca e vina economiei nationale….
  • Santierele navale romanesti tin stindardul sus in industrie, livrand nave speciale cu un grad ridicat de complexitate tehnica si surpriza avem si doua nave tanc lansate pentru un armator roman. Totusi un aspect este ca se construiesc mai mult corpuri de nave si nu se fac numai  livrari de nave a caror constructie este complet finalizata.
  • La o simpla cautare  in baza de date equasis cuvantul Romania returneaza 6 rezultate pentru armatori, toti institutii ale guvernul Romaniei. Alte surse ridica numarul la 11 insa sunt foarte multe firme de apartament care sunt implicate in detinerea si operarea de nave.
  • Avem doua institutii superioare de invatamant de marina, un centru de formare profesionala  toate angrenate in educarea si calificarea personalului navigant.
  •  In urma cu un an numarul acestora ajungea la 45.108 navigatori grupati dupa cum urmeaza : 39.500 de carnete de marinar, 3.567 de carnete de marinar pentru funcții auxiliare și 8.766 de carnete de serviciu. Din total, 68,47%, respectiv 30.885 de navigatori sunt atestați pentru sectorul maritim, iar 31,53%, adică 14.223 de navigatori, pentru cel fluvial. (sursa CUGET LIBER)

Toti acesti navigatori sunt angajati intr-o proportie covarsitoare de catre armatori straini, conditii diverse de munca, salarii variate.

  • La dispozitia si in rezolvarea problemelor acestora vin… Ministerul Transporturilor, Autoritatea Navala Romana si o entitate independenta de stat Sindicatul Liber Al Navigatorilor.
  • Comunitati online variate in care navigatorii se aduna, pentru a vehicula informatii zvonuri, barfe, povesti de la caldare, si nu de putine ori hate si rautate gratuita chiar mai ales intre generatii diferite. Interesanta este atitudinea navigatorului roman, extrem de bine pregatit si capabil sa isi dea cu parerea despre orice, vehement in mediul virtual… ne cunoastem dintr-o mie atat pe nava cat si pe uscat fie ca e la o masa la terasa sau pe facebook, iti dai seama care e navigator mai ales cu scoici pe burta si care nu.

In presa  internationala ne facem remarcati pozitiv prin articole legate de exporturile de cereale si constructia de nave. Avem totusi si cateva incidente legate de nave rasturnate cu oi, coliziuni prin port, esuari variate, dar  intalnite si prin alte mari porturi ale lumii.

La prima vedere putem observa totusi ca tara si natiunea noastra este prezenta intr-o forma sau alta in industria navala si shipping, insa problema care se pune este relevanta pe plan international  dar aportul adus economiei nationale.

Pentru a cuantifica progresul trebuie sa ne raportam totusi la trecut si fara a parea nostalgici putem spune ca:

  • In 1990 pavilionul romanesc era arborat de  311 nave maritime de transport si pescuit, nu era nevoie sa relansam nimic, ci doar sa reformam si sa continuam. 
  • Despre port putem sa spunem ca aproape intreaga infrastructura a fost construita inainte de 1990, adaptata conditiilor economice si volumelor de marfuri de atunci. Ceea ce azi cu greu se modernizeaza a ramas mostenirea unor vremuri apuse.
  • Santierele navale lucrau preponderent in contul armatorilor, romani insa se construia si pentru export navele find complet finalizate. Suntem cam la acelasi nivel caci santierele navale exista dar privatizate.
  • Armatorii erau de stat exploatand parcul de nave mentionat mai sus, intre timp, le-a ramas doar numele in carti si articole care poarta o tema comuna, jaf si devalizare facuta de operatori sau bare boat-isti politicieni etc.  Clar pentru toata lumea ca la acest capitol am asistat la o ‘’exctinctie organizata ‘’.
  • Invatamantul de marina are o traditie de peste 148 de ani, indiscutabil s-a dezvoltat, insa comparativ cu  promotiile trecute, poate ar trebuii sa punem accentul, pe calitate  si nu pe cantitate.
  •  Resursa umana este cea care a inregistrat o crestere continua de-a lungul timpului, mai jos situatia personalului din flota la 31 Dec 1975. ( Sursa : Nicolae Romulus ‘’ O jumatate de veac in marina-Volumul II’’ Editura Ex Ponto Constanta 2017 )

Tot pe atunci nu eram atat de prezenti in presa internationala, insa aveam o retea vasta de parteneri si chiar cateva agentii ale NAVROM deschise la Londra, Antwerp, Istanbul printre altele si cu scopul de a promova serviciile si interesele companiei.

Ca exemplu pentru relevanta pe plan international, gasiti mai jos  extrase dintr-o publicatie zic eu  relevanta in shipping, ‘’Janes Merchant Ships 1987-1988’’ , referire la tara noastra, santiere si nave romanesti am gasit sub forma a 33 de notari.

Din punct de vedere economic  doua imagini cu rezultatele inregistrate de flota cand inca nu era complet dezvoltata si aducea un aport la bugetul de stat.  (Sursa : Nicolae Romulus ‘’ O jumatate de veac in marina-Volumul II’’ Editura Ex Ponto Constanta 2017 )

Cu acest articol am vrut doar sa ne gandim o clipa azi si la situatia actuala in care ne gasim. Ziua de astazi este despre navigatori, si oameni din domeniu, categorie profesionala care starneste interesul general doar de ziua marinei sau particular in pragul alegerilor. Celor la inceput de drum nu le este usor si poate o mai mare implicare a tuturor este cu siguranta bine venita.

Nu trebuie sa ajungem neaparat la vechile performante, insa este pacat ca o tara cu traditie maritima dovedita, cu infrastructura si resursa umana necesara si chiar cu deschidere la mare de 370 km si  1075 km de fluviu sa nu aiba o flota de nave comerciale fie ea si privata.

Asadar La multi ani dragi colegi ! Mult succes in tot cee ace faceti atat professional cat si personal!

Tu ce parere ai?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: