ECHIPAJELE – EROII UITAȚI PE MARE?!

Descarcă aplicația cadeti.ro | cadet de România

Ai parte de notificări pentru postările noi și în plus un aspect al conținutului și o funcționalitate adaptată pentru mobil.

Titlul de mai sus sau orice alte variațiune în această direcție, este deja prea des întâlnit pe buzele tuturor celor din domeniu în ultima vreme, și aparent o formulare aruncată în vânt sau spălată de valurile presei în căutarea de subiecte conexe ravagiilor făcute de COVID-19 în societatea noastră.
Chiar și așa în ciuda unei vaste campanii de informare, cel puțin pe internet, putem spune ca foarte putini dintre cei de la uscat conștientizează că navigatorii sunt parte a întregului sistem ce asigură calitatea vieții noastre și accesul la cele necesare .
Atenția tuturor este îndreptată bineînțeles către subiectele mult mai ușor de înțeles sau în care recent avem o infinitate de specialiști, precum conspirațiile, virusologie, medicină avansată și vaccinuri, politici și geopolitici, previziuni ale numărului de infectați, lucruri cu mult mai importante decât o mână de oameni plutind uitați pe o coajă de nucă de pe care nu pot coborî.
Marea majoritate nu conștientizează că dacă navigatorii, ipotetic vorbind pun azi STOP MAȘINA, s-ar putea ca mâine să avem pene de curent sau apa să nu mai curgă dacă stațiile de pompare și epurare nu funcționează la capacitate, benzina, motorina, gazul cu porția, la magazine o ofertă limitată de produse de toate felurile căci dacă nu cresc sau nu sunt fabricate pe lângă casă, nu avem nici cine să le mai aducă.
Se estimează deja că pe nave ar fi blocați peste 400 000 de membri de echipaj, pentru care încă nu este destul de clar când și cum vor putea să se întoarcă acasă. Mulți dintre aceștia sunt deja cu contractele ultra extinse, pentru a nu știu câtă oară, oameni pentru care nervii și răbdarea sunt demult epuizate și cărora teoretic le adăugam cel puțin încă pe atât, navigatori care trebuie să îi schimbe la nava, cu economiile sub tensiune căci fără a naviga nu prea ai cum să trăiești, mai ales la început de carieră.
Avem, prin urmare, o situație în care deja s-a trecut de pragul critic, unde la nave extenuarea morala creste riscul de accidente, duce la o stare pronunțată de tensiune la bord, și pune în pericol sănătatea psihică și siguranța atât membrilor de echipaj cat și implicit a navei.
Efectiv schimburile sunt stânjenite în primul rând de restricțiile de călătorie care retrasează sau închid granițe, lipsa zborurilor, reacția insuficientă sau prea slabă a autorităților și guvernelor în a stabili un cadru internațional legal care să faciliteze această operațiune vitală.
Tot mai multe entități în industrie înțeleg că este deosebit de riscant să blochezi și să epuizezi navigatorii. Vedem cum mai multe guverne și autorități navale își ajustează măsurile pentru a facilita repatrierile membrilor de echipaj, armatorii conștienți și ei dar și sub presiunea media și a cluburilor de P&I, își intensifică eforturile financiare pentru a susține acest proces anevoios.
Observăm și unele derapaje, cum ar fi decizia autorităților panameze de a extinde perioada maximă a contractelor la 17 luni, decizie imorală și contradictorie convenției MLC, dar care urmărește să îi acopere pe armatori, căci aceștia sunt clienții plătitori în piața pavilioanelor de complezență. Astfel de decizii ce fac rabat de la umanitate ar trebui să fie condamnate de către întreaga comunitate internațională.
Încurajator este că de data aceasta, marii actori în shipping nu întorc spatele navigatorilor. Eforturile și amenințările voalate ale ITF și ale sindicatelor locale atrag și alte mari entități în a se implica. Vedem cum IMO parafează protocoalele cu privire la schimburile de echipaj, menite să diminueze barierele fizice și legislative aplicabile călătoriilor internaționale și implicit de echipajelor.
Vedem cum la aceeași masă stau, poate, pentru prima oară mai multe entități precum ICS, IAPH, BIMCO, IFSMA, INTERTANKO, P&I Clubs, CLIA, INTERCARGO, InterManager, IPTA, IMCA, INTERFERRY, FONASBA, ITF și WSC, organizații și structuri internaționale care, deși nu au în agenda zilnică în mod direct echipajele, înțeleg că această criză umanitară le pune în pericol activitatea zilnică.
De aplaudat este și ultima acțiune a BIMCO, cu privire la introducerea în contractele de navlosire pe timp, a clauzei de deviere pentru schimburi de echipaj menită să consolideze juridic orice deviere de la rută către o țară sau port de unde se pot face schimburi de echipaj.
Deși costurile cu schimburile de echipaj sunt în contul armatorului, în condițiile economice actuale, acestea pot reprezenta o povară grea atât financiară cât și logistică având în vedere că pe anumite rute accesul la noduri de schimb nu este posibil.
Automat este nevoie de concursul partenerilor contractuali, mai precis a navlositorilor care pot accepta, pentru prima dată să se implice financiar în probleme legate de managementul echipajului.
Prin a această clauză beneficiază de plata unei chirii reduse la jumătate dar și plătesc jumătate din costurile cu combustibilii consumați pentru această deviere, asigurarea P&I este extinsă și ea, iar această deviere nu reprezintă o încălcare a obligațiilor contractuale în primul rând.
Putem considera că acesta este un mare pas făcut în a facilita schimburile de echipaj, însăși contractele sub care sunt angajate navele oferă posibilitatea realizării lor din punct de vedere comercial, mai pe scurt nu se poate abuza de contract ca și scuza din orice punct de vedere.
Vremurile actuale implică mari sacrificii care nu trebuie să vină doar din partea echipajelor.
Rezolvarea acestei crize umanitare a navigatorilor blocați la bordul navelor este posibilă doar prin implicarea tuturor, de la agenții de crewing, armatori, autorități navale, autorități de pavilion, organizații internaționale și guverne, care prin strânsă colaborare să deschidă coridoare către și dinspre marile porturi și noduri maritime.
După cum vedeți, eforturi se fac în a-i ajuta pe cei aflați la nave, bineînțeles că lucrurile nu evoluează în totdeauna suficient de repede și de favorabil, însă sperăm că cei aflați la bord să găsească puterea de a mai rezista, pentru binele lor în primul rând.

1 thought on “ECHIPAJELE – EROII UITAȚI PE MARE?!”

Tu ce parere ai?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: