Covidut si contractele

Odata cu lansarea noului trend pandemic 2019/2020, una din primele manifestari a acestuia, in randul navigatorilor, a fost sa afecteze schimburile de echipaj. Cred ca nu e navigator sa nu fi fost afectat in vreun fel de acest aspect.

Mai mult de atat, unii armatori au fost acuzati ca profita de pe urma pandemiei, pentru a efectua schimburile de echipaj mai rar. Am mai discutat insa despre asta in articolele precedente si nu e cazul sa reluam subiectul, in fond nu prea s-a schimbat mare lucru din martie-aprilie incoace.

Ca mai orice navigator roman sunt abonat la unul din site-urile pentru locuri de munca in domeniu. Desi, sincer, in ultima decada nu prea mi-a fost de mare ajutor. Si ca tot veni vorba, noua platforma Crewoo mi se pare mult mai adaptata vremurilor.

Astazi, in schimb, primesc un email, in urma oferetei de joburi a unei agentii de crewing. Nu dau nume caci oricum se stiu ei, iar prezentul articol NU ARE SCOPUL DE A DEFAIMA IN VREUN FEL AGENTIA CU PRICINA. In fond, ei nu fac altceva decat sa manance o paine, la fel ca noi toti.

Primul detaliu dubios este exprimarea din anunt. Ma indoiesc ca firma de crewing te angajeaza, cat mai degraba iti faciliteaza angajarea la un armator, pe una din navele acestuia, contractul fiind semnat cu armatorul.

A doua chestiune este data de lipsa transparentei. Se cauta comandanti si capitani dar se specifica un singur prag salarial. Am dubii mari ca ambele functii ar fi remunerate cu aceeasi leafa. La ei, 8500 USD e scorul. La fel ca 4-0 cu Norvegia. Stai, cumva banii astia se impart la jupan si soacra? Practica ne-a invatat ca 8500 americani e leafa comandantului in companiile mai slab cotate, pe nave marfuri generale, vrachiere si alte asemenea. Mai ramanea sa spuna in anunt ca angajeaza cadeti, salariu 8500 USD. AS MAI FI FACUT CADETIA INCA O DATA. Voi, nu?

O a treia chestiune este ca, la scorul asta de 4-0 (pentru Norvegia), se cauta tineret-sperante (varsta maxima 50 de ani) si contracte de 6+2 luni. Ma intreb daca de – (minus) au auzit cand au invatat tabla inmultirii, ca noi navigatorii asa suntem obisnuiti. Mai ales la 6 luni pe contract, te astepti ca mai furi si tu o boaba si pleci pe la 5, hai 5 si ceva acasa. Dar nu e asa, iar cand ajungi pe la 7-8, in cazul acestui angajator, te trezesti ca apare frac’su lu’ Covidut sau cine stie pe unde e nava, ori schimbul tau isi pierde pasaportul cu viza de Marte sau orice altceva, iar tu ori faci anul la vapor, ori daca nu, nu te-ai ales nimic. Este clar ca, vazand ca nu se pot efectua schimburi de echipaj ca inainte iar motivul este pe cat se poate de evident, participanti in industria shippingului au considerat ca mai bine sa mareasca contractele decat sa se confrunte cu imposibilitatea de a repatria navigatorii la timp. Sau pur si simplu varianta din al doilea paragraf al articolului. Si, fara sa vreau sa ma lansez in polemici dure, uneori te trezesti ca, pentru o viata de rahat la nava, ti se mai cere si peșcheș.

Este, de asemenea, evidenta influenta economica aici, faptul ca schimburile de echipaj sunt o parte importanta in planul de afaceri al unui armator, cu toate costurile ce implica acest aspect. Si am observat in anii astia de navigat, ca de regula companiile care ofera conditii bune din mai toate punctele de vedere de-a lungul unui contract, sunt serioase si cand vine vorba de procesul de selectie. Si viceversa. Acum depinde si ce iti doresti tu.

Tu ce parere ai despre astfel de contracte, mai ales pe functii nivel managerial? Cat esti dispus sa stai la nava intr-un contract? Repatrierea ta a fost afectata de pandemie? Cum ai trecut peste?

Si mi-as mai dori sa aflu ce parere aveti despre astfel de agentii, care pentru un pol-doi se joaca cu vietile navigatorilor ca si cum noi nu insemnam nimic. Mai exista, oare, in 2020 practici de acum 10-15 ani?

Ma intreb asta deoarece, si nu vreau sa devin nostalgic ori subiectiv, noi navigatorii meritam mai mult. Si nu ma refer aici la bani, ci la respectul ce ni se cuvine, dincolo de ceea ce vedem pe canalele media atunci cand iese la rampa cate un reprezentant de seama ca sa isi arate suportul fata de navigatori. In vreme ce schimburile de echipaj si insasi traiul la bordul navelor au de suferit in continuare. Acum, poate mai mult decat oricand.

Tu ce parere ai?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: