ARMED GUARDS – DEFENDING OR DETAINING SHIPS

Riscurile care planeaza asupra meseriei de navigator sunt variate, provenind de la factori naturali, tehnici sau umani. Prevenirea primelordoua categorii tine in mare masura de mentenanta, pregatirea si eforturile depuse de membrii de echipaj in colaborare cu departamentele de operatiuni din cadrul companiei.
O categorie aparte de risc generat de un ‘’factor’’ uman este cel reprezentat de terorism, piraterie si sau atacuri armate , o problema care in ultimii ani planeaza asupra mai multor regiuni de pe glob. Impactul acestora asupra shippingului era estimat in 2004 la 13 – 16 miliarde USD, pentru ca in 2010 sa aiba o valoare mai scazuta de doar 7 – 12 miliarde USD. Atentie aceste sume reprezinta totalitatea cheltuielilor generate de piraterie si nu doar rascumpararile efective care in anul 2010 ajungeau la 238 milioane USD cu o medie de 5.4 milioane USD per nava.
Costurile unei tranzitari pentru o nava pot ajunge si la 135000 USD pentru echipamente si materiale de respingere (detterence) si garzi armate la care adaugam si primele speciale de asigurare cuprinse intre 150.000 USD si pana la 300000 USD.
In plus toate statele ce au un interes ca navele sa poata tranzita si opera in siguranta in zonele respective participa cu forte militare navale la misiuni de patrulare si combatere a pirateriei si care absorb pana la 2 miliarde USD anual in cheltuieli de operare.
Impactul final este reprezentat de costul aditional adaugat fiecarui produs sau bun care tranziteaza zona, de exemplu pretul unui baril de petrol costa cu 40 % mai mult decat daca navele nu ar tranzita astfel de zone.
Totusi dincolo de cifrele de mai sus exista un cost sau mai bine zis impact care spre deosebire de cel economic este greu de cuantificat, cel asupra navigatorilor, adevaratele victime ale atacurilor, oameni ce ajung fie talhariti, fie sechestrati, unii eliberati abia dupa 5 ani ostatici si care nu de putine ori, din pacate au fost ucisi atunci cand negocierile au dat gres. In total intre anii, 2010 – 2019, vorbim despre peste 2300 de colegi care au fost victimele atacurilor piratilor asa ca acest numar din punctul meu de vedere face orice suma cu nenumarate zerouri sa fie infima.
In ciuda eforturilor continue ale autoritatiilor acest flagel nu poate fi decat tinut sub control sau incetinit. Cea mai eficienta metoda de protectie impotriva atacurilor este reprezentata de garzile armate, personal calificat angajat de companii ‘’specializate’’ si certificate in securitate, oameni cu o cariera in domeniul securitatii si luptei, fosti soldati sau asa cum personal am intalnit, fosti paznici in malluri.
Am ales sa scriu acest articol pentru ca recent au fost o serie de evenimente in care au fost implicate garzi armate sau forte nationale si care ar putea sa fie incadrate in categoria lupul de paza la oi avand in vedere deznodamantul incidentelor.
Recent s-a solutionat un caz inedit de frauda in asigurari la Inalta Curte a Amiralitatii Britanice din Londra, care viza incendierea tancului petrolier BRILLIANTE VIRTUOSO dind ata de 6 iulie 2011, cand la bord au urcat, sub pretextul ca ar fi garzi armate, 6 persoane ce ulterior au sechestrat nava si au cerut rascumparare. Ulterior in sala masini a avut loc o explozie urmata de un incendiu si atacatorii au parasit nava faara a incasa rascumpararea. Ulterior ancheta a dezvaluit ca pentru nava declarata pierdere totala au fost incasate prime de asigurare de 77 milioane USD, iar atacatorii nu ar fi fost nici pirati somalezi nici garzi armate ci membrii pazei de coasta sau mercenari provenind din YEMEN.
Acum 10 zile presa internationala rasuna cand din nou in zona Golfului Aden, un alt tanc petrolier cadea victima unui act de piraterie. Nava AEGEAN II era luata cu asalt si avariata la corp de pirati ce ulterior s-au dovedit a fi parte din garda de coasta somaleza ce aveau ca misiune sa controleze garzile private armate de la bord. Un astfel de incident nu este similar caci recent aceeasi ‘’membrii’’ ai pazei de coasta somaleze s-au facut nevazuti cu o ambarcatiune pe care o escortau in zona.Intr-adevar in cazurile de mai sus vorbim fie de forte nationale sau mercenari care s-au transformat in agresori, contrar misiunii pe care o aveau oficial, pentru bani sau bunuri si ambarcatiuni furate.
Lucrurile nu sunt chiar atat de diferite cand vorbim de adevaratele garzi armate private, acei profesionisti mentionati mai sus angajati de armatori pentru a asigura tranzitarea in deplina siguranta a zonelor. Renumit este incidentul de la bordul vrachierului JAEGER din 21 iulie, unde unul dintre soldati a tras focuri de arma in aer si a preluat controlul asupra navei cerandu-si drepturile salariale neplatite in ultimele luni. Comunicatul de presa al armatorilor este sec mentionand ca nu sunt victime si ca doar unul din cei trei soldati a fost implicat in revolta, persoana ce a fost ulterior debarcata.
In data de 21 august acelasi angajat al firmei de securitate, sechestreaza de aceasta data chiar nava baza/ mama/ garnizoana pe care era stationat tot din motive legate de neplata drepturilor salariale. Acesta ameninta ca arunca armamentul si echipamentul in mare daca nu le sunt satisfacute cererile salariale in valoare de 100000 USD
O data cu scaderea pretului combustibililor si faptului ca multe nave aleg sa ocoleasca Africa si sa nu tranziteze canalul de SUEZ a scazut si numarul de nave iar soldati se pare ca sunt in ultima perioada amanati la plata, si la fel ca si navigatorii sunt blocati la bord, neputand sa se intoarca acasa datorita restrictiilor impuse de pandemie.
Situatia actuala, presiunea financiara si lipsa posibilitatiilor de schimb ii poate impinge pe oamenii ce lucreaza pe mare la gesturi extreme fie ca sunt navigatori, pirati, soldati, veterani sau paznici la mall, cu totii sunt prinsi in valtoarea creata de pandemie.
Se pare ca plata salariilor nu a fost facuta in timp util caci ucraineanul a trecut la fapte, dupa cum se vede in video.

https://www.linkedin.com/posts/activity-6702635593962196992-mslO

Tu ce parere ai?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: