As da o lege…

De fiecare dată când se apropie un nou contract și cu precădere atunci când plecăm pe o navă  pe care nu am mai navigat intervine veșnica întrebare despre condițiile de la bord. Pe lângă condiția în care se află nava, echipaj ori zona de navigație, foarte important este și cum stau lucrurile sub aspectul activităților din timpul liber la bord.

Citeam pe o pagină de profil o postare ce mi-a smuls un zambet și am zis să comentăm împreună pe această temă, una câte una:

  • Fiecare navigator să lucreze DOAR 8 ope pe zi, mâncarea sa fie bună și sănătoasă.

8 hoursÎn niciunul dintre contractele noastre nu este stipulată o perioadă de muncă mai mare de 8 ore pe zi. Doar că faza cu overtime-ul a devenit o regulă în contractele semnate între navigatori și armatori, la care se mai adaugă si extra-overtime. Dacă știu eu bine, înainte overtime-ul se plătea separat (așa cum este extraovertime-ul acum); mai nou, salariul a fost defalcat și conține, printre altele, și acea perioadă de două ore de overtime pe zi. Una peste alta, este un overtime inclus în contract și un timp pe care trebuie să îl muncești obligatoriu pentru a-ți lua toată leafa din contract.

Dacă ne referim la extra-overtime, acesta se regăsește de asemenea în contract, reprezintă munca efectuată de navigator în plus față de cele 10 ore pe zi (8 + 2 overtime) , și este remunerat în plus față de leafa pe care o „negociați” contractual. Chestiunea este că majoritatea armatorilor fac astfel încât să nu se ajungă să se plătească acest extra-overtime. Sunt bani în plus pe care banuiesc ca ei nu îi iau în calcul atunci când își fac un plan de bătaie. Mai este și aspectul legal care, după amendamentele de la Manila, impune o perioadă de 77 de ore de odihnă (de la 70 cât era în trecut) intr-un interval de 7 zile și 10 ore în oricare interval de 24 de ore.

Mai este aici și partea aceea de voiaj care face imposibil să se respecte cele de mai sus, vezi cazul acostărilor, tranzitări strâmtori, bunkeraj, spălat magazii, etc. Dar depinde foarte mult și de companie.

healthy-food-recipes-for-kidsMâncarea la bordul navei – aici avem o problemă foarte complexă pe motiv că ține de foarte mulți factori. Am auzit toți despre bucătari care dintr-o cambuză aproape goală reușeau să dea un gust acceptabil mâncării. De apreciat acei oameni, problemă pentru cei ce se fac vinovați de starea cambuzei. Și aici pot fi două variabile: responsabilul de la bord cu aprovizionarea și/sau compania.

Mai există cazul în care bucătarul este atât de meseriaș încât îți vine să îi cumperi tu biletul de avion. Dacă mai nimerești și o combinație de cambuză goală și bucătar nepriceput…

  • Gimnastică de înviorare pentru tot echipajul. Cine nu participă – muncă silnică 🙂

gymPoate doar dacă ar fi domnișoara din imagine instructor la bord. Chiar și așa, cu mateloții din cartul 12-04 sau 04-08 ce facem? Bun, mișcarea ne este benefică tuturor. Auzisem cândva de coreeneii de la DMHI Mangalia că impuneau salariaților un asemenea program și sunt convins că nu sunt singurii.

  • Piscina la navă.

poolȘi acest domeniu este unul în continuă schimbare, motiv pentru care mai mereu se vine cu legi pentru a se adapta la noul mediu și sunt chiar cazuri în care modificările aduse fie legislației, fie care vin să impună anumite reguli, ni se par puțin deplasate (vezi cazul actualizare brevet și metodologia de pe plaiurile mioritice). Eee, cum ar fi să se dea acum o lege care să îi oblige pe armatori să pună la dispoziția echipajului câte o piscină la bordul fiecărei nave? Știu, sunt nave ce dispun de această facilitate, însă majoritatea nu se încadrează în categoria aceasta și mă întreb cum s-ar putea adapta acestea din urmă. Mă mai întreb și ce dracului faci cu piscina în anotimpul rece? Depozitezi gunoiul sau… 🙂

Mai e varianta în care fiecare navă nou construită să beneficieze de piscină la bord și, ca să fie treaba treabă, să fie dotată și cu sistem de acoperire.

  • Barbeque

barbecueNot a big deal. Grătar se face mai pe toate navele ce permit această activitate. Am întâlnit cazuri în care Jupix nu avea chef de grătar și în consecință nu se făcea. Este o metodă de socializare între membri echipajului, dar în opinia mea, nu merită prea multă dezbatere pe această temă.

 

 

  • Internet la navă

internet-at-sea-heroS-au efectuat studii ce au demonstrat că navigatorii de pe navele ce au o conexiune la internet disponibilă echipajului, sunt mai obosiți ori chiar ajung să își neglijeze parțial atribuțiunile de serviciu. Dar asta este altă poveste. Ei bine, da, sunt multe nave ale căror echipaje suferă de lipsa unei conexiuni permanente la internet gratuit.Sper să nu mă înșel, dar amendamentele STCW de la Manila nu par să rezolve această problemă. Acolo spune că armatorul este obligat să pună la dispoziție un mijloc de comunicare, iar telefonul prin satelit este unul ce satisface această cerință. Ne paște o criză atât de mare încât unii se vor mulțumi să aibă unde să muncească și nu îi va mai interesa conexiunea la internet atât de mult.

  • Duminica liber la… ce vreți voi

sunday-fundayBun, și acum oprim nava în mijlocul bălții, sau operarea ei, pentru că e liber? Să nu mai menționăm faptul că la bordul navei sunt anumite funcții „cu foc continuu”.

  • Contract de ambarcare 2 on / 2 off plătit iar cei cu contract între 4 și 6 luni să își aducă consoartele la navă, ați ghicit: pe cheltuiala companiei.

[wb_fb_f name=”Maxim Raluca” id=””] În gerenal se acceptă aducerea la bord a soției, când voiajul este lung, însă doar în cazul membrilor de echipaj de nivel managerial. Dacă ar veni toate soțiile / concubinele / amantele s-ar dubla numărul de persoane de la bord, iar cu atâtea femei, nu știu dacă ar face față consumului de fresh water (să nu mai vorbim de proviziile de lămâi pentru apa plată); se vor crea cozi la băi, etc. 🙂

Dacă se iau la bord prin rotație, nu apucă toată lumea să își aducă „consoarta” în timpul contractului; de asemnea, unde sunt mai mult de 3 femei apar probleme serioase. Mai ales că dacă se iscă vreo ceartă nu prea ai unde să pleci, mai departe de prova.

Foarte tare a fost și comentariul unui coleg care a întrebat de ce am mai pleca în voiaj dacă ar fi să ne aducem soțiile la bord.

Sunt convins ca toate astea diferă de la o companie la alta, și știu că sunt companii unde toate cele de mai sus nu sunt de ordinul fantasticului. Dar sunt și companii unde nici în visele noastre nu vom avea facilitățile de mai sus.

Pentru voi cât de importante sunt aceste aspecte (sau oricare altele nepuse înca in discutie) în ecuația voiajului? Scoatem din dicuție mâncarea – sunt convins că acesta este un factor important pentru  noi toți.

Lasă un comentariu