From I (interview) to S (success) – initial planning

               Formarea noastra educationala are ca scop principal integrarea profesionala, dezvoltarea unei cariere. In seria acestor articole ma voi referi in principal la inceputurile carierei pe mare, pentru ca asta ne intereseaza pe majoritatea. Daca pe parcurs devenim experimentati in alegerea job-ului, a companiei sau chiar si a mediului in care ne vom desfasura activitatea, in prima etapa suntem de obicei putin dezorientati sau nehotarati.

               In procesul acesta al inceperii carierei sunt mai multe metode de abordare a posturilor vacante dar care, cel putin in principiu, ne duc in situatia sustinerii unui interviu.

               Fie ca este vorba despre aplicarea prin intermediul unei agentii de crewing (care teoretic ofera un anumit suport si consultanta in vederea eficientizarii si facilitarii acestui proces), de recomandari venite din partea unor persoane deja angajate in cadrul unei companii sau de cercetare si abordare directa a companiilor angajatoare trebuie sa avem in minte un plan initial pentru a ne creste sansele de reusita.

               Eu as dori sa va usurez intocmirea acestui plan prin informatiile pe care le voi prezenta in continuare.

               In primul rand ar trebui sa avem in minte notiunile de baza ale economiei, care se aplica si in cazul nostru. Trebuie sa stim de existenta unei cereri, a unei oferte si a raportului dintre cele doua. Trebuie sa observam (macar in jurul nostru) cum functioneaza o piata si unde ne situam noi in cadrul acesteia.  In procesul recrutarii cadetul ar reprezenta partea care tine de oferta, iar companiile lanseaza cererea pe piata. Dupa cum stim cererea (mai ales in randul cadetilor) nu poate absorbi toate ofertele existente pe piata intr-un anumit moment. Noi cei care ne oferim serviciile de navigatori incercam sa ne crestem sansele de reusita prin modul in care ne prezentam. In primul rand trebuie sa luam in calcul cum ne prezentam din punct de vedere al pregatirii (mediile din timpul facultatii, participarea la diverse proiecte, anumite rezultate deosebite dovedite prin diplome, adeverinte, etc.), apoi ne vom orienta catre prezentarea noastra ca si profesionisti (experienta si calificarile dobandite, scrisori de recomandare, calificative, etc.) totul ambalat intr-o personalitate carismatica. Bineinteles in lumea reala nu toti beneficiem de acest cumul de factori la acelasi nivel dar ne putem creste sansele autoevaluandu-ne obiectiv si plusand acolo unde stim ca o putem face. Daca spre exemplu la inceput de drum experienta profesionala tinde catre zero, ar trebui sa ne concentram pe pregatire si personalitate. Voi enumera lucrurile importante, de care trebuie sa tinem cont atunci cand ne pregatim pentru un interviu. Ele nu trebuie neglijate si ideal este sa le modificam si personalizam noi insine pentru a nu ajunge in situatia de a da raspunsuri standardizate, artificiale:

  • cercetare (companie, tipuri de nave / zone de navigatie, sisteme utilizate , dotari, nationalitate, flag, crew, etc.)
  • orientarea (unde aplicam si de ce)
  • cum aplicam
  • nivelul la care se va sustine interviul (entry level – internship/ low experienced / medium experienced / experienced to advanced)
  • acte, CV, poza, recomandari, adresa de e-mail
  • interviu propriu-zis (on-line / face to face)
  • tinuta pt interviu, tinuta pentru poza
  • body language (inclusiv tipul de “hand shake”) , atitudine (fata de trecut, fata de prezent, fata de viitor, fata de propria persoana, fata de intervievator/angajator)
  • intrebari posibile (pe nivele de experienta, etc) / ce intrebari am eu pt angajator
  • asteptarile noastre / asteptarile angajatorului
  • atu-uri, raspunsuri standard vs. raspunsuri subiective/personale
  • ce iti propui / scopuri / teluri / motivatie
  • evaluarea interviului din punctul nostru de vedere vs. rezultatul primit de la angajator

Lasă un comentariu