Ship Intelligence

 

Se pare ca un jucator foarte important cunoscut mai ales in lumea automobilelor este atat de vizionar incat a conceput un nou proiect pentru lumea shippingului. Este un proiect ambitios ce iti da de inteles ca trebuie sa fii open-minded pentru a ramane competitiv intr-o lume in continua schimbare. Stim din trecut ca multe “povesti SF” s-au dovedit a fi idei vizionare devenite realitate (un simplu dar cel mai elocvent exemplu ne este oferit de domnul Jules Verne).

Iata ca Rolls-Royce vine cu un proiect numit (pe buna dreptate) Ship Intelligence. Acest proiect este gandit si destinat pentru navele comerciale in scopul de a eficientiza si oferi mai multa siguranta in transportul maritim. Dupa ce ni se flutura conceptul acesta halucinant al navelor inteligente, garnisit cu termeni de tip mind blowing se mai specifica un avantaj: reducerea costurilor legate de echipaj. Pentru a nu crea un articol greoi, voi prezenta in prima parte sistemul celor de la Rolls-Royce, iar in partea a doua voi analiza situatia putin mai personal si subiectiv.

Acestea fiind spuse se preconizeaza o schimbare “perturbatoare” (Oskar Levander) in domeniul shippingului, iar Rolls-Royce-ul (impreuna cu VTT Technical Research Centre of Finland –  in 2012-2014 si Aalto University of Arts, Design and Architecture in 2012-2013) considera ca proiectul lor se pliaza perfect in aceasta situatie inevitabila.

Pentru a reduce costurile legate de factorul uman trebuie, evident, sa se apeleze la reducerea functiilor echipajului prin automatizarea lor sau prin preluarea functiilor de la distanta (mutarea lor la uscat). Vizionarii de la Rolls-Royce sunt de parere ca vom fi contemporani cu implementarea conceptului de “unmened ships” (un fel de dezumanizare a vapoarelor). Ma bucur ca noi fetele mai avem o sansa pentru ca nu a specificat nimic de “unwomened ships”…

In prezentarea video se poate vedea cum sticla puntii de comanda devine practic un display tehnologic multi functional, pe care este afisat ca port curent Rotterdam-ul, port in sine ce te duce cu gandul la automatizare, tehnologie, inovatie…

Totul este gandit si prezentat cu clasa si profesionalism.

Puntea de comanda inteligenta ar deveni un mediu personalizat (lucru evidentia in filmuletul de prezentare al conceptului OX) ce va detecta automat utilizatorul sistemului. Astfel se vor face ajustarile necesare, personalizate, in functie de parametrii predefiniti conform userilor inregistrati in sistem.

Nava inteligenta are printre altele sun sistem de analizare a ghetii si senzori pentru imprejurimi (cu ajutorul carora navele comunica intre ele impartasind informatiile captate din mediul exterior eficientizand navigatia si oferind mai multa siguranta).

In cadrul acestei schimbari se includ si nave controlate de la distanta, aflate in standby incercandu-se crearea unui echilibru intre tehnologie si factorul uman.

Solutiile sunt multe si variate, atat pentru navele comerciale cat si pentru industria off-shore-ului, adaptate fiecarui mediu, respectiv tip de operare.

Mai multe informatii va ofera chiar filmuletele de prezentare ale Rolls-Royce-ului, pe care le puteti vedea aici:

 

Aceasta schimbare, din punctul me deu vedere va reduce costurile legate de echipaj dar va creste considerabil costurile tehnologice. O astfel de tehnologie nu poate fi implementata oricum si de orice companie. Investiile trebuie sa fie substantiale, mai ales cand vorbim de Rolls-Royce. Pe de alta parte as vrea sa cred ca vom asista la o reorientare de la cantitate la calitate. Noii membri de echipaj, mai putini la numar ar trebui sa fie cei mai buni profesionisti din domeniu, cu un background solid, flexibili, cu abilitati lingvistice si organizatorice deosebite. Astfel si domeniul crewing-ului va deveni din ce in ce mai competitiv. Cum ar fi sa operezi o astfel de nava inteligenta cu dictionarul langa tine? De asemenea mediul cultural din care provine echipajul trebuie sa il fi inzestrat pe “user-ul puntii de comanda” cu tenacitate si capacitatea de a lua decizii optime. Bineinteles optimizarea si diferentierea posibilitatilor decizionale se va face in mare parte tehnologic, dar de multe ori decizia finala va fi luata de factorul uman.

Tehnologizarea aceasta masiva, va pune probabil problema sigurantei informationale. Probabil vom asista la apritia virusilor informatici special conceputi pentru vapoare si platforme, in incercarea de a controla anumite nave. Vor aparea altfel de atentate si de pirati mai cizelati (si piratii isi vor pierde locul de munca si tipul de activitate daca nu vor face anumite specializari si update-uri 🙂  ).

Navele inteligente ar trebui sa aiba putini membri de echipaj, dar foarte eficienti, care impreuna cu tehnologia aferenta sa creeze vapoare dupa cele mai inalte standarde ce opereaza nu doar in parametri optimi, ci revolutionand chiar acesti parametri.

Totusi companiile care vor avea resursele si disponibilitatea implementarii conceptului de nave inteligente vor fi in continuare conduse de oameni si nu de cyborgi. Implicarea factorului uman la o scara din ce in ce mai redusa ii confera acestuia (dupa parerea mea) si mai mult impresia de putere in luarea deciziilor. Factorul uman de la nivelul conducerii nu va insemna neaparat optimizarea deciziilor legate de tehnologie si echipaj. Totusi sper ca acele companii cu viziunea si resursele necesare schimbarii industriei shippingului au la conducere factori umani cu putere de decizie cu adevarat competenti ce nu vor fi coplesiti de propria putere.

Eu imi doresc sa am ocazia de a vedea o punte de comanda a unei nave inteligente in timpul vietii mele si consider ca momentan, in timpul generatiei noastre, acesta va fi apogeul dezvoltarii shippingului mondial si nu pot sa fiu decat fericita ca am ocazia sa fiu de fata.

Lasă un comentariu