Coincidente

O predicție terifiant de precisă – Edgar Allan Poe.

În 1838, viitorul zeu al groazei Edgar Allan Poe a lansat o carte numită Povestirile lui Arthur Gordon Pym din Nantucket, singurul său roman complet. Cartea a fost atât de diferită încât Poe a fost în cele din urmă de acord cu criticii săi care o caracterizau ca „o carte foarte stupidă”.  A fost totuși suficient de bună pentru a inspira „grei” ca Jules Verne și Herman Melville (Moby Dick și Un mister în Antarctica).

Partea cea mai ciudată:
Poe a făcut o vrajitorie cu romanul său, pretinzând că se bazează pe fapte reale. Acest lucru s-a dovedit a fi o jumătate de adevăr –  evenimentele erau din viața reală, pur și simplu nu se întâmplaseră încă .

O scenă din Povestirile lui Arthur Gordon Pym din Nantucket se referă la supraviețuirea a patru membri din echipajul unei nave pierdută pe mare. Din cauza lipsei de alimente cei patru vânători de balene au tras la sorți pentru a stabili care dintre ei va fi mâncat, nefericitul ales fiind un băiat, camerist, pe nume Richard Parker.

Patruzeci și șase de ani mai târziu, a avut loc un dezastru real pe mare implicând nava Mignonette. Evenimentul a devenit celebru ca urmare a consecințelor juridice ale unor evenimente înspăimântătoare la bord, în special modul în care oamenii au tras la sorți și au decis să mănânce cameristul… pe numele său Richard Parker.

Povestea bizară a fost descoperită zeci de ani mai târziu de către Nigel Parker, un văr îndepărtat a lui Richard Parker.

Morgan Robertson scrie despre Titanic… 14 de ani mai devreme.

O sută de ani înainte ca James Cameron sa transforme eșecul într-o formă de artă la Oscar, autorul american Morgan Robertson a scris o carte de calitate îndoielnică numită  Inutilitatea , sau epava Titan , despre scufundarea unui ocean liner „imposibil de scufundat”. Când vezi coperta, îți dai seama destul de clar că ai in față o versiune fictivă a poveștii Titanic.

titanic

Nimic surpinzator, este o poveste care a fost spusă de nenumarate ori (au existat 13 filme despre Titanic înainte de varianta lui Cameron, inclusiv unul realizat de catre naziști), dar cartea lui Robertson a fost prima.

Partea ciudată: Robertson se pare ca a fost atât de dornic să fie primul care spune această poveste încât nu a aștepta ca Titanicul să se scufunde cu adevărat, înainte de a scrie despre asta. „Epava  Titan” a fost publicată în 1898, cu 14 ani înainte de terminarea construirii navei RMS Titanic.

Asemănările dintre cartea lui Robertson și dezastrul Titanic sunt atât de uimitoare de parcă White Star Linie a construit Titanic în urma specificațiilor autorului. Titan a fost descris ca fiind “the largest craft afloat and the greatest of the works of men,”, “equal to that of a first class hotel”, și, bineînțeles, “unsinkable”.

Ambele nave au fost vase britanice de oțel, având în jur de 800 de metri lungime și s-au scufundat după ce au lovit un iceberg în Atlanticul de Nord, în aprilie, „la miezul nopții”. Sună interesant? Poate de aceea Robertson a republicat cartea în 1912, pentru ca oamenii să știe că el este autorul acestei carți. În timp ce romanul conține unele coincidențe cu dezastrul Titanic, există câteva afirmații total greșite ale lui Robertson. De exemplu, Titanicul nu a lovit un iceberg la „400 mile de Newfoundland”, cu viteza de 25 de noduri precum Titan. Acesta a lovit un iceberg aflat la 400 mile de Newfoundlan, cu viteza de 22,5 noduri.

Dar poate cel mai ciudat lucru despre Titan au fost detaliile care nu au avut nimic de-a face cu povestea, dar s-au verificat după numeroase anchete și expediții la epava Titanic .

Spre exemplu, atât Titan cat și Titanicul au avut prea puține bărci de salvare pentru a fi suficiente fiecărui pasager aflat la bord. Robertson a decis să fie generos și să includă patru bărci de salvare mai mult pe nava lui decât pe Titanic, este un detaliu ciudat avand in vedere  că bărcile de salvare nu aveau prea mare legatura cu accidentul in sine. Când Titan a lovit iceberg-ul ( prova – tribord, evident), nava s-a scufundat imediat, ceea ce face justă amintirea bărcilor de salvare insuficiente.

Lasă un comentariu