Armatorii, crewing-ul si transparenta

În căutarea unui loc de muncă disponibil, și care să ți se potrivească, cine știe cel mai bine să aleagă? Nu, evident că nu ești tu, cel care cauți acel job, și nici compania la care ajungi ulterior, cea care tu speri ca va beneficia de serviciile tale. Acea companie, nu știe că te vrea, până nu i se spune asta de către agenția de crewing. Și evident, nici tu nu știi ce vrei că doar de aia te afli deja la sediul acelei agenții – să îți spună ce cauti tu de fapt. Este adevărat că în marea de cereri și oferte, o agenție de crewing trebuie să faciliteze operațiunea încheierii contractelor, reprezentând atât interesele viitorului angajat, cât și pe cele ale angajatorului. Pe de alta parte, asta se mai numeste, in termeni economici, externalizarea serviciilor. Fiecare agenție de crewing cere și oferă, iar tu, ca viitor navigator faci același lucru: ceri si oferi. Suntem atât de asemănători cât nici nu ne dam seama. Atât noi ca navigatori, cât și agențiile de crewing, avem priorități, avem metode de a-i diferenția pe cei din jurul nostru și a crea liste (mai mult sau mai puțin obiective, dar cu toții știm cât ne plac listele și cât de mult ne încredem în ele– de la lista de cumpărături până la pomelnice), avem anumite țeluri și bineînțeles vrem să câștigăm. Cu toții vrem să câștigăm și nu mă refer doar la aspectul financiar, fiecare își dorește ceva anume de la viitoarea companie, viitorul contract, viitorul vapor, viitorul echipaj, viitorul angajat. Cum trăim în lumea reală, ceea ce ne dorim de cele mai multe ori nu coincide cu ceea ce primim (putem primi mai mult sau mai puțin decât ne-am fi așteptat). Agenția de crewing este un fel de mediator, dar unul cu două fețe și așa este normal să se întâmple. Ea trebuie să aibă o față pentru tine, ca viitor angajat, și încă una pentru cel care te va angaja, iar la final să câștige toate cele 3 părți implicate. Ca și companie este greu să alegi pe cine să crezi din mulțimea aplicanților care își susțin fiecare superioritatea profesională. Adăugând și barierele lingvistice, sociale, sau geografice, apare soluția salvatoare: agenția de crewing. Ea poate verifica veridicitatea celor susținute de navigator, poate să testeze abilitățile profesionale (cel puțin din punct de vedete teoretic), poate, poate și iar poate. Până acum am văzut cum doar tu trebuie să oferi, și cum agențiile de crewing pot. Da, ție ca navigator ți se cer in primul rând studii de specialitate, apoi vine rândul experienței, absolvirea diverselor cursuri (inclusiv IMO), abilități de comunicare (și limbile străine de rigoare), recomandări (pot fi de diverse tipuri cum bine știm cu toții, ca de exemplu cele primite de la compania anterioară), putere de muncă, rezistență crescută la stres, sănătate de fier, un zâmbet larg și câte și mai câte. Toate aceste cerințe nu sunt un lucru negativ, ele vin in sprijinul companiei ce oferă viitorul contract si care iși dorește angajatul perfect, este normal să fie astfel. Dar noi? Noi ce ne dorim de la o agenție de crewing?

Eu una imi dorec corectitudine. Cred că această corectitudine vine la pachet cu transparența, ceea ce m-a făcut de fapt să scriu acest articol. Întâmplător am găsit pe site-ul unei agenții de crewing (îi voi da numele pentru că merită) urmatoarea informație !!!

Mi s-a părut, și încă mi se pare o idee genială. Indiferent de ce se întâmplă dincolo de acest site sau dincolo de biroul recepției acestei agenții, informația asta este un exemplu de urmat. Astfel se vede ce îmbarcări se fac, pe ce funcții, cu ce salarii, etc. protejând totodată identitatea navigatorilor. Este o formă a transparenței, pentru că nu de puține ori mi s-a întâmplat, în căutarea unui post de cadet, să primesc răspunsul “aaa, dar noi nu trimitem cadeți!” deși cunoșteam cazuri concrete care doar ce primiseră biletul de avion de la respectiva agenție pentru a se îmbarca pe funcția de cadet.

O astfel de informație te poate ajuta să înțelegi cam câte posturi de cadet / ofițer / fitter / etc sunt disponibile cu aproximație intr-o perioadă de timp, te poate face să îți calculezi concurența, etc. Dacă ar apărea astfel de informații măcar la jumatate din agențiile de crewing cred că am avea o altă abordare cu toții, atât noi ca și navigatori cât și ele, ca agenții de crewing.

Pe lângă site-uri inexistente (nu e chiar atât de grav pe cât se dovedește a fi o adresă inexistentă!), liste cu “vacancies” care conțin de fapt doar niște căsuțe ale unui tabel pustiu avem parte de răspunsuri pe care nu le putem verifica. Atunci când nu există transparență este clar ca nu suntem corect informați și în consecință, nici noi nu știm cum să acționăm corect și eficient pentru a obține un contract.

O altă nebuloasă în marea idee a transparenței o reprezintă testele ce evaluează competențele noastre profesionale. Atunci când ele nu există avem tendința de a crede că suntem departajați in mod incorect, iar atunci când există ele ne pot determina viitorul intr-un mod iremediabil. Este frustrant să vezi cum un calculator iți poate spune “da” sau “nu”, o mașinărie care nu are suflet (de aia face asta cu atâta ușurință) iți decide, aparent, soarta. Și totuși, la finalul unui test, de câte ori vi s-a întâmplat să vi se spună cam pe ce poziție vă situați dintre toți cei testați până în momentul respectiv, sau care ar fi cu aproximație șansele voastre viitoare? Sunt diverse variante și situații, cum și noi suntem diverși. Frumusețea lumii stă in diversitate, dar uneori tot ea este cea mai dureroasă.

Trăim pe o planetă acoperită de apă in proporție de 70% . în aceste condiții este greu de crezut că nu ne vom găsi locul nostru în ale navigației. Totul ține de timp, de perseverență și de… agențiile de crewing.

Lasă un comentariu