Puntisti vs mecanici

Inca de pe vremea cand eram in marina militara am simtit o tensiune intre mecanici si puntisti. Acum, la comerciala fiind, m-am convins ca este la fel; ca sa nu spun ca am simtit asta inca din facultate. Vad cum se trateaza (a se citi barfa) unii pe altii si nu spun ca unii sunt mai breji decat ceilalti. Chestiunea e general valabila si cred ca tine de atitudine de cele mai multe ori.

Cert este ca la o nava este nevoie de toti, si de mecanici, si de  puntisti iar nava nu poate performa voiajele in lipsa unora sau altora. Au incercat niste baieti destepti sa construiasca o nava care sa poate pleca dintr-un punct si sa ajunga in altul fara influenta factorului uman. In zadar! Evolutia tehnologica a facut in ultimele decenii ca la masina (la fel ca si in puntea de comanda) totul sa fie automatizat si supravegheat de calculator. Dar si pe calculator il supravegheaza omul. Asa ca, din pacate sau din fericire va trebui sa ne mai suportam ceva vreme unii pe ceilalti.

daca vrei sa-ti fie usor…baga-te la punte cum zice omu…daca nu ai pile bagi cadet pana pe la 26 de ani, dar pe urma o sa muncesti la aer conditionat, te uiti la filme in cart, vopsesti colace de salvare, faci trasee, faci acte. Trebuie sa fii bazat pe electrica si daca dl. ofiter de punte te cheama sa-i schimbi un bec sau sa-i legi 2 fire la o priza te duci frumos la un mecanic ceri niste bile de rulment si i le bagi in prin tavan, ca asa sunt ei baieti de treaba in general, te cheama ca le scartaie clanta. . multa bafta.

Mai sus este un comentariu de pe pagina de facebook postat de, bineinteles, un mecanic. Nu va faceti iluzii, nu exista, din ce stiu eu, vreun ofiter punte de la vreo companie mai rasarita care sa vizioneze filme in cart. Asta e doar in imaginatia lui, sau vorbeste din auzite si intamplate de pe la companiile care nu tin la standarde. La aceleasi companii nu stai la aer conditionat, poate conditionat de usile din borduri (deschise sau inchise) pentru ca nu exista conditionare pe nava. „Trasee”? Din ce stiu eu acestea se numesc rute de navigatie sau berth to berth passage plan in terminologia de specialitate. Acte? Probabil nu cunosti faptul ca munca de birou poate fi uneori mai obositoare decat munca fizica sau de orice alta natura. Cat despre ISM, au si mecanicii o gramada de intocmit. Sa mai spun despre „colace” ca sunt de fapt colaci?

Nu am auzit vreodata ca un puntist sa invidieze un mecanic si de aici trag concluzia simpla ca ei sunt mai jos. Cateva sau mai multe punti, bineinteles ca la asta ma refer, la ce altceva v-ati gandit? Si mai e faptul ca munca noastra este oarecum mai „curata”, nu ne murdarim atat de mult precum  mecanicii iar cand suntem in cart, stam in uniforma, alba de cele mai multe ori, iar cand tu iesi in combinezon sa faci sonde la tancul de combustibil ma vezi pe mine in aripa, imbracat altfel decat tine. Poate de aceea invidia aceasta.

Si poate ca tot din astfel de motive imaginatia unora duce pana la „bile prin tavan” si alte nastrusnicii de genul acesta. Si hai sa vedem ce se poate intampla atunci cand unui ofiter punte ii zornaie niste bine in tavan cand el ar trebui sa se odihneasca. Nu se odihneste asa cum trebuie, merge in cart cu ochii cat cepele si atunci cand e nevoit sa ia o decizie, ori o face cu intarziere sau nesiguranta, ori cu intarziere si o pune de un abordaj mic, de o esuare sau alte situatii de genul. Crezi ca te poti transforma intr-un astfel de moment in bile de rulment astfel incat sa nu fi afectat si tu, cel care te crezi mai destept si faci astfel de gesturi? Ma indoiesc, prietene! Motiv pentru care te sfatuiesc sa iti revizuiesti atitudinea si sa iti iei treaba mai in serios, pentru ca e treaba ta sa ungi si clanta, sa repari chiuveta sau scurgerea de la toaleta si altele.

Am si eu unul aici pe care l-am rugat sa imi repare racordul de la scurgerea chiuvetei si a avut o atitudine de parca ar fi baia mea de acasa si nu a vaporului, de parca materialele si sculele necesare lucrarii asteia ar fi in inventarul meu si asa mai departe. Nicio problema, nu s-a ambarcat de multa vreme si nici nu va mai zabovi pe aici multa vreme.

Oameni buni, luati-va munca in serios atunci cand urcati pe un vapor (fie puntisti, fie mecanici) pentru ca, daca sunteti acolo, inseamna ca este nevoie de voi si nu in voi sta sa decideti daca trebuie sau nu sa faceti tot ce aveti in fisa postului. Ti-ai ales sa fi mecanic, asuma-ti! La fel si daca esti puntist fara ca asta sa insemne ca esti mai important decat celalalt. Toti avem sarcinile noastre bine definite pe o nava si trebuie sa sni le ducem la indeplinire.

Doar asa putem sa ne intoarcem sanatosi la cei dragi.

Lasă un comentariu