MAN OVER BOARD

Pe 7 aprilie a.c. salutam din mers rude si prieteni si ma urcam in autocar cu destinatia Istanbul pentru primul voiaj pe functie. O calatorie de circa douasprezece ore cu stat vreo doua si jumatate in vama la turci si controlat autocarul pe la toate bujiile, mers printr-o ploaie torentiala cu apa deasupra gleznelor de la autogara la hotel, urcat in salupa, destinatia SE Sivriada unde se afla nava la drifting. Check-in… pardon, sign on, luat pe repede inainte in primire si intrat direct in paine. Tranzitat Bosforul cu destinatia Nikolaev, incarcat „portia de „ţagle”, descarcat la Alexandria, gasit site  pe cat se poate de hackuit, bla bla bla. Nimic nou sub soare, doar lucruri pe care le-am facut si in cadetie. Inclusiv hackuirea prezentului site.
De la Alexandria procedam rada Constanta unde suntem si acum de vreo doua saptamani: „At Order”. Nu e treaba mea de ce si cat mai stam pe aici; contractul meu e inca in vigoare si nu ma intereseaza astfel de aspecte; atata vreme cat este „apa, paie si bataie”, restul mai putin conteaza. Dar cum nici d’astea nu sunt (decat bataie – de joc)… ups, stai asa ca nu despre asta vroiam sa scriu 🙂
Vin intr-o seara in comanda, nu imi iau cartul in primire bine si aud in canalul 67- VTS Constanta oarece „agitatie”, de obicei lucrurile fiind oarecum linistite. De data aceasta, cel de la VTS il intreba pe un pilot daca marinarul cazut purta vesta de salvare. Say what?! Marinar cazut? In 16, cei de la MRCC Constanta directioneaza traficul radio dintre ei si o nava ce participa la cautari in 13. Deschid si eu o a treia statie in canalul 13, unde am ramas pe ascultare tot cartul.
Ideea este in felul urmator: un marinar din cadrul echipajului pilotinei „Canal Service 14” de pe care se facea ambacarea pilotului pe o nava ce urma sa intre in portul Constanta a cazut de pe punte. De pe puntea pilotinei, intre aceasta si nava maritima in moment ce acestea se deplasau cu o viteza de cca 6-7 noduri. Nu purta vesta de salvare, deci…  Asta se intampla, conform mesajului URGENCY, pe 07 MAY 2013, 19:03 UTC (22:03 LT) , sau cel putin atunci a fost transmis mesajul de distress „MAN OVER BOARD” in pozitia 44.06 10N / 028.41 49E.
Zilele ce au urmat au inceput sa curga informatiile: marinarul avea 31 de ani, urma sa se casatoreasca luna aceasta si, ceea ce face ca situatia sa fie si mai tragica, era chiar ginerele pilotului pe care il asista la ambarcare.
Deci, fratilor, stati asa ca asta nu e o drama de la Holywood, ci e o chestie de viata pe cat se poate de reala si tragica. Cautarile au continuat toata noaptea aceea, cu cei de la Garda de Coasta, ARSVOM (daca nu ma insel), colegii victimei de la Canal Service, toti sub atenta supervizare a MRCC Constanta.  A doua zi am vazut si un elicopter survoland zona extinsa in care s-a intamplat tragicul eveniment. Toate acestea fara vreo urma de succes in recuperarea corpului neinsufletit. Mesajele de URGENCY catre toate navele ce tranziteaza zona nu au contenit in zilele ce au urmat: „ALL VESSELS NAVIGATING IN AREA BOUNDED BY… ARE REQUESTED TO KEEP A SHARP LOOKOUT AND REPORT TO CONSTANTA MRCC ALL INFORMATIONS REGARDING THE BODY”.
Prin 2011, in vreme ce ne indreptam spre Alexandria, am primit un asemenea mesaj de la MRCC Pireu in legatura cu o persoana cazuta in apa, in nu stiu ce circumstante, de pe o ambarcatiune de agrement, undeva pe la sud de Insula Amorgos. Ni s-a cerut asistenta in cautarea persoanei respective, dar pana am ajuns noi in raoinul de cautare, nu a mai fost nevoie deoarece asta a fost mai norocos si a fost recuperat cu putin timp inainte de lasarea intunericului. Sper ca viu desi informatiile spuneau ca e vorba de un barbat in jur de 60 de ani.
Revenind, sunt curios ce masuri se vor lua in urma acestui incident soldat cu pierderea unei vieti si cine va plati pentru ca standardul de securitate la locul de munca nu a fost unul indeajuns incat acest lucru sa nu se fi intamplat. E drept, nu se „bălăcesc” in fiecare zi marinarii nostri, insa consider ca nu era nevoie de un asemenea precedent pentru a se lua masuri. Un lucru am invatat, e drept ca doar in teorie, din momentul in care am calcat intaia oara pe vapor: PE MARE NU GRESESTI DE DOUA ORI!
Iata ca marea nu iarta si isi cere inca o data tributul: un om tanar si cu toata viata inainte. Dumnezeu sa-i odihneasca sufletul colegului nostru! Condoleante familiei indurerate!

Lasă un comentariu