Romania vs. Bulgaria; Constanta vs. Bucuresti

Dupa cum stim, flota noastra s-a dus, dar ce se va intampla cu portul? Probabil stiti de proiectul canalului Dunare – Bucuresti, urmand să aibă o lungime de 73 km și o latime de 80 m, adancimea minima a apei de 4,5 m, diferenta de nivel de 53 m (10 m deasupra nivelului marii la Oltenita și 63 m la Bucuresti). Planul include patru ecluze și trei porturi, doua la Bucuresti (lângă comuna 1 Decembrie – pe Arges si la Glina – pe raul Dambovita) si altul la Oltenita.

Nu ma pasioneaza politica dar nu aveam cum sa nu observ un „mic” detaliu, si anume motivul pentru care se doreste atat de mult realizarea acestui proiect. Dorind sa aflu mai multe informatii despre acest lucru, am incercat sa ma documentez din cat mai multe surse, si sa urmaresc informatiile si de-a lungul timpului. Astfel am avut surpriza (uitasem in ce tara ma aflu) descoperirii evolutiei anumitor estimari.

Incepand cu anul 1997 au inceput estimarile costurilor acestuia cu suma modica de 400 milioane dolari, ulterior s-a reestimat la 500 miloane dolari, prin anul 2010 se vehiculau 800 milioane de euro, iar anul asta 1.8 miliarde euro, dar, se primeste bonus o veste buna: proiectul va genera 500 de locuri de munca. Nu ne mai gandim la diferenta de 1.4 miliarde euro cand vorbim de 500 de locuri de munca nu-i asa? (!?!)

531213_137361866393953_100003604200569_150598_919859213_n

     Prin relansarea lucrarilor se are în vedere atat transportul de marfuri in ambele sensuri, cat si transformarea portului Bucuresti într-un terminal de containere; parteneriat public ‐ privat.

     „Costurile” sunt mai interesante decat studiul beneficiilor evident… Oare distanta modica dintre Constanta si Bucuresti , si suma investita vor merita? Sunt o biata muritoare de rand, dar stiu ca pescajul nu va permite oricarui vas sa tranziteze acest canal; ar fi fost benefic poate pentru navele de croaziera ce aduc 1000 de turisti „dintr-un foc” si care nu au prea multe lucruri deosebite de vazut in Constanta (avand in vedere si itinerariul intregului sejur). Asta in teorie, sa vedem cum are acces o astfel de nava in vestita capitala!
Bineinteles ca lucrurile nu se vor opri aici, deja se vorbeste de „portul Bucuresti”, iar anul trecut s-a incercat sarbatorirea „Zilei Marinei” pe lac, in capitala!!! poate pentru a se obisnui populatia cu ideea… Oameni buni, Ziua Marinei pe lac?
Oare nu s-ar fi putut realiza un proiect mult mai benefic cu acesti bani in portul care deja exista, si reprezinta o baza, un punct de plecare? In fine am zis ca nu fac politica insa mai am un lucru interesant de adaugat pentru a putea formula intrebarea care imi da tarcoale:

In prezent, traversarea singurului pod dintre Bulgaria si Romania costa 2 euro pentru un autoturism in directia Ruse-Giurgiu si 6 euro in directia Giurgiu-Ruse.

Bulgarii au cerut micsorarea taxei de la noi ! In fond, e acelasi pod, acelasi „peisaj”, se schimba doar sensul, dar si punctul de vedere!

Veti zice: „asta bate campii, vorbeste de o capitala cu port ca si cand va fi prima de acest fel din Europa, acum o da in „poduri” si bulgari”.

Totusi, nu este intamplator acest exemplu legat de vecinii nostri, care ne-au luat-o cu mult inainte in domeniul turismului, ofera servicii superior calitative la un pret mai scazut (si in ceea ce priveste turismul, si in ceea ce priveste un simplu pod), iar acum, se pare, ca au un nou proiect pentru un port ce va fi un important nod de legatura. Sa ne gadim ca distanta intre noi si vecinii nostri nu este mare, iar calitatea isi poate spune si in acest domeniu cuvantul, asa cum a facut-o in turism… Se pare ca devin niste vecini ce stiu sa concureze, iar daca in poveste eroii se bateau „in sabii” sau „in lupta corp la corp”, acum „ne batem” in proiecte. Bravo lor, se orienteaza bine, nu pot spune acum ca se va intampla cu portul nostru ce s-a intamplat cu flota, nu pot spune ca acest proiect se va „lungi” si va fi cu totul altceva decat este pe hartie, este doar ceva ce se intampla pe meleagurile noastre si ale caror rezultate benefice sau consecinte negative le vom cunoaste peste cativa ani de acum incolo. Nu este niciun fel de problema, decat ca peste acesti cativa ani se poate intampla sa fie prea tarziu, si sa fie o alta situatie a „mintii celei de pe urma”. Eu urez succes acestui proiect, si sper ca nepotii mei sa il vada finalizat, iar daca nu se va dovedi eficient din punct de vedere maritim – economic, va fi cu siguranta o atractie turistica.

 

Lasă un comentariu