Prin agentii

In ultimul timp am “navigat” intre usile agentiilor de crewing impreuna cu unul dintre colegii mei. Cel putin odata la doua saptamani incepem sa mergem din usa in usa prin tot orasul Constanta pentru a mai afla cate ceva nou despre locurile de cadeti ca despre plecatul in voiaj nu se stie nimic.

Cand ma intreaba cineva cand plec dupa cele spuse pe la receptiile agentiilor raspund “deocamdata niciodata” pentru ca locuri de cadet sunt, pe nave sunt cadeti romani insa nu se stie cand se vor elibera sau daca se stie oricum sunt facute programarile desi in unele locuri am aplicat de mai bine de un an poate chiar mai mult. In voiaj se pleaca insa in naivitatea ce ma caracterizeaza nu inteleg cum se stabileste ordinea functie de anul de studiu rezultate la testari, medii…?

In fiecare dimineata a zilei de agentii imi pregatesc impreuna cu colegul meu planul de actiune si ordinea in care vom merge pe la firme functie de pauzele pe care acestea le iau si feedbackul pe care il primim. O vizita in agentie dureaza maxim 4-5 minute cat ni se spune care este situatia cadetilor in urma careia aflam ca nimic nu s-a schimbat poate si pentru ca trecem prea des sa dam cu intrebarea.

Totusi in ultimul timp am dat pe la anumite agentii si teste si mai nou am vazut ca pentru cadeti a fost ridicat nivelul de testare la operational (ofiter III si II) lucru care nu ar trebuii sa fie un impediment pentru studentii din ultimii ani pentru ca acestia au parcurs mare parte din materiile de specialitate insa ma gandesc cum se descurca cei din anul doi sau trei care la momentul testului parcurg mare parte din materiile care sunt cuprinse in teste (colreg, navigatie astronomica, navigatie integrata, TTM, teoria si constructia navei, comunicatii navale, etc.) si cum reusesc sa faca la test punctajul minim pentru a intra in atentia celor care recruteaza si a merge mai departe la interviu si chiar pana pe puntea navei.

Din propria experienta si stiind ce lispuri am pot sa spun ca testele la nivel operational sunt destul de grele chiar si pentru un student din anul patru deoarece multe intrebari sunt practice si fara sa fi calcat pe o nava sa vezi exact ce si cum se face sau oricat de mult ai invata nu ai cum sa raspunzi corect la toate. Testele au la baza cerintele STCW care sunt acoperite in mare masura de programa de invatamant dar partea de intrebari care au la baza practica nu va putea fi acoperita niciodata in salile de curs.

Unele agentii asteapta de ceva vreme inceperea programului de cadeti iar unele sunt in negociere pentru a atrage armatorii insa nu se stie nimic concret pe viitor toata lumea asteapta.

La sfarsitul zilei la debriefing constatam cat de greu se misca lucrurile si ca desi sunt cadeti plecati mai nimic nu se misca la suprafata.

In incheiere cateva din replicile perlate de la agentii din ultimul timp:

“daca esti cuminte te putem lua…”

“adu-mi o diploma in plus de ospatar sau bucatar..” (nu este suficient certificatul de competenta)

“suntem fierti nu mai vine armatorul…”

“mai bine va bagati la masina ca acolo sunt banii”

“luam cadeti cu varsta pana in 24 de ani”

Si nu in ultimul rand un coleg care a fost sunat de doua ori in aceeasi zi de o agentie care il chema pentru o pozitie de ofiter III.