De ce nu este usor sa fii cadet ?

Raspunsurile la astfel de intrebari sunt multe iar daca incepem de la nivel global  primul care il intalnim este “Criza economica a afectat industria maritima…“ oarecum tras de coada in conditiile in care companii de top fac receptia la nave noi si comanda altele desi intr-un ritm mai redus ca si pana inainte de sosirea recesiunii. Norii negri care s-au abatut asupra acestei industrii nu s-au risipit in totalitate insa nici situatia nu mai este ca la inceputul crizei. Ciudat este ca in ciuda acestor livrari de nave noi si imbunatatirii situatiei pe piata navlurilor pentru anumite tipuri de nave, numarul de locuri de munca nu a crescut si aici ma refer in special la cele pentru cadetii de punte.

Pentru a intelege mai bine situatia trebuie sa vedem evolutia cererii de cadeti fata de numarul de cadeti care ies in fiecare an de pe bancile unitatilor de invatamant.

In toata lumea institutiile de invatamant scot extrem de multi absolventi in domeniu fara insa sa tina cont de cererea de astfel de specialisti. Este drept ca nu se poate ca scolile de marina sa nu mai pregateasca ofiteri de punte doar pentru ca cererea de cadeti este extrem de redusa dar este nevoie de implicarea acestora in initierea si dezvoltarea de noi programe de cadeti.

Totusi de cele mai multe ori scolile nu pot sa reuseasca in a se impune, din pozitia de institutii de invatamant, in fata unor companii care isi desfasoara activitatea pe piata, o piata internationala fara a fi sustinute de guvernele tarilor din care fac parte. Daca nu se fac eforturi din partea structurilor guvernamentale pentru a sustine absolventii de marina, mai exact in atragerea agentiilor de crewing si in special a armatorilor, nu se vor schimba prea multe pentru cadeti.

O alta problema intampinata de cei care cauta sa isi faca practica pe mare este si lipsa “referintelor” iar aici ma refer la situatia binecunoscuta a selectarii candidatilor pe baza relatiilor pe care le au in companii fie de rudenie sau de orice alta natura si in plus “atentiile oferite” care in unele tari ajung si la 3000 $. Problema este ca prin aceste metode nu sunt promovati intotdeauna studenti pe cu adevarat merituosi in urma rezultatelor obtinute. Este adevarat ca cel mai mult conteaza experienta si se invata cu adevarat la bordul navei insa trebuie luata in considerare si impresia pe care cadetii o lasa atunci cand pleaca de la bordul navei.

Tot la bordul navei odata ajunsi se pune si problema respectului cu care suntem tratati noi cadetii, pentru ca nu de putine ori, un cadet este pus sa participe intensiv si la activitati din care nu are ce invata pentru viitor.

Un alt aspect care nu permite reducerea concurentei pentru locurile de cadeti este imposibilitatea reorientarii catre alte domenii in ceea ce ii priveste pe cadetii de punte, deoarece cu pregatirea de ofiter de marina nu poti sa te incadrezi in fisa postului pentru alte meserii de pe uscat. Aici ma refer in special la institutiile de invatamant din afara care nu ofera posibilitatea obtinerii de diplome de ingineri.

Acestea sunt cateva din multele aspecte care ingreuneaza efectuarea stagiului ambarcat si pe care trebuie sa reusim sa le ocolim pentru a putea sa sustinem examenul de brevet.

Parerea ta care este vis-a-vis de acest aspect? Ai intampinat greutati la plecarea in stagiul de practica? Cum ai fost tratat la vapor pe timpul voiajului? Spune si altora despre experienta ta si poate vom reusi sa invatam din experientele altora.

3 gânduri despre “De ce nu este usor sa fii cadet ?

  1. greu? e putin spus….dupa doi ani de zile de cautari am prins prin nu stiu ce noroc un loc de cadet ….mai am o luna jumatate si ajung acasa si deja ma gandesc sa plec iar ,sa imi fac cadetia si plec ofiter

  2. @martin
    Greu dar nu imposibil! Trebuie cautat asta daca vrem cu adevarat sa plecam ofiteri si chiar daca acum nu exista nici o speranta nu se stie de unde sare locul. Eu personal incerc si bat pe la toate usile pe unde cred ca as avea vreo sansa in a obtine un loc de cadet sau de marinar pentru ca odata ajuns la vapor stiu ce am de facut pentru a invata….

Lasă un comentariu