Student INFO

Zilele astea m-a contactat o mai veche cunostinta cu o problema: fratele ei este clasa a XI-a si ar dori sa imbratiseze meseria de navigator scop in care dorea detalii despre institutiile si cursurile de invatamant superior in domeniu. „Stiu ca tu ma poti lamuri” mi-a spus ea. Ei bine, da, ai nimerit persoana potrivita.

Mai intai de toate, admiterea: la UMC anul acesta la invatamant cu frecventa fara taxa s-a sustinut examen de admitere ce a constat intr-un test grila la Analiza Matematica si Algebra, probleme selectate dintr-o culegere editata de universitate special pentru admitere. Media de admitere a fost 60% nota de la examen si 40% din media de bacalaureat. La forma de invatamantcu frecventa cu taxa si forma de invatamant frecventa redusa admiterea s-a efectuat pe baza concursului de dosare. La ANMB momentan nu am idee cum a fost admiterea, insa cred ca s-a desfasurat in aceleasi conditii. Un coleg de-al meu ma va completa ulterior referitor la asta.

Odata admis, la ZI sau IFR, taxa sau fara taxa, lucrurile stau cam la fel. Personal le recomand celor care chiar vor sa invete ceva si nu doar sa faca o facultate de dragul de a avea o diploma sau de gura lui mami si a lui tati, sa se inscrie la cursuri cu frecventa (cursuri de ZI) si sa dedice cat mai mult posibil din timpul lor acestei activitati. La absolvire dar si dupa aceea vor vedea si de ce; abia atunci incepe sita sa cearna si vor veni si satisfactiile. Studentii de la cursuri de ZI frecventeaza si cursurile in plus fata de cei de la frecventa redusa care frecventeaza doar laboratoare si/sau seminarii.

In continuare voi face referire doar la studentii de la navigatie, electromecanici si electricieni, cursuri de ZI sau IFR. Facultatea se intinde pe 4 ani, cate doua semestre pe an la sfarsitul fiecaruia avand loc examinari (oral si/sau scris). In paralel fiecare student urmeaza cursurile IMO – facultativ. Astfel, dupa ce studentul promoveaza anul I de studii, in baza cursurilor IMO pachetul Basic, a unei adeverinte de la unitatea de invatamant si dupa ce este examinat medical, poate intra in posesia carnetului de marinar si a brevetului de ofiter aspirant (CADET), eliberat de catre Autoritatea Navala Romana. Din acest moment, studentul poate efectua voiaje internationale de practica pe nave comerciale sub orice pavilion. Aceste voiaje se pot efectua in paralel cu studiile universitare, indiferent de forma de invatamant si specialitate. Scurte perioade de practica se vor desfasura in anii de studiu si la bazele proprii ale institutiilor, insa baza si ce e recunoscut de catre ANR este asa numita CADETIE care se face la bordul navelor comerciale si care este obligatorie pentru a putea sustine examenul pentru brevet. Perioadele de cadetie pe specialitati sunt dupa cum urmeaza:

  • navigatie – 12 luni / *18 luni;
  • electromecanici si electricieni – 6 luni / *12 luni.

Update: *incepand cu promotia 2013 – 2017.

Bineinteles, acest examen pentru brevetul de ofiter punte, mecanic sau electric se desfasoara dupa absolvirea facultatii si a examenului de licenta. In urma absolvirii examenului de licenta, diploma pe care o ofera cele doua institutii de invatamant din Constanta, este de inginer (functie de specialitate), ca sa ma exprim generic sieste echivalentul european pentru Bachelor of Science. Asta presupune ca nu poti naviga doar cu aceasta diploma si trebuie sa sustii examenul de care am mai spus mai sus, la ANR – examenul de brevet care in linii mari este cam acelasi lucru cu examenul de licenta. ATENTIE!!! ma refer aici doar la specialitatile navigatie, electromecanic si electric.

Lucrurile in linii mari cam asa stau. Daca am omis ceva, ii rog pe colegii mei sa ma completeze sau chiar cei care au cunostinta despre asta sa nu ezite sa lase un comentariu. In fond este pentru a-i ajuta pe cei ce vor sa urmeze aceasta meserie. De asemenea, cele mai precise detalii le puteti obtine de pe site-urile celor doua universitati (vezi blogroll in sidebar).

Gasesc ca foarte important este sa cunosti dinainte cu ce se mananca meseria asta. Nu spun aici ca daca nu stii nimic despre acest domeniu, nu ai sanse de reusita, doar ca nu este exclus sa iti dai seama ca nu iti place aceasta meserie sau ca nu esti facut pentru ea oricat ti-ar place tie cand poate sa fie prea tarziu. Dupa ce ai cheltuit bani patru ani de facultate si iti dai seama abia atunci ca nu esti facut pentru asa ceva, e destul de neplacut. Aici as face un apel la institutiile de invatamant sa gaseasca o metoda de pre-informare a celor ce doresc sa ia marea in piept, mergandu-se pana la iesiri pe mare, teste pentru observarea veleitatilor, samd.

Doresc cu aceasta ocazie sa ii felicit si sa le urez succes bobocilor de anul acesta, celor care au ales una din cele doua facultati de profil si sa nu uite un singur lucru: oricat ar parea altfel, marea nu iarta niciodata.

11 gânduri despre “Student INFO

  1. Salut!
    Sunt student la ANMB anul 2 la electromecanica navala. Am auzit ca din 2012 perioada de cadetie pentru electromecanici este de 12 luni,dar nu stui daca se aplica pentru toti. Unii spuneau ca doar pt cei ce intra anul intaiin 2012, sau pt toti mai putin cei de anul 4 sau alte variante de prin auzite si as vrea sa stiu sigur. Daca stie cineva sigur dintr-o sursa sigura sa posteze aici, ca sunt mai multi interesati.

    • Multumim de mesaj, Stefan. Am auzit si noi despre acest aspect dar personal nu l-am luat decat ca pe un zvon. Si tu vad ca te exprimi tot la modul „am auzit”, deci… Ca sa afli daca este asa sau nu, cel mai sigur te poti adresa la unul din ghiseele ANR, ei sunt cei care stiu cel mai bine cum sta treaba. Intre timp ne vom interesa si noi si vom posta pe tema aceasta.

  2. Salut, e posibil ca un student cu facultatea absolvita, sectia de Mecatronica si atestatul IMO promovat sa plece in voiaj daca nu are facultatea de marina constanta? Daca stiti cazuri spunet-mi sau dati-mi un contact. Iarasi daca se pleaca cat de greu se pleaca in cazul acest. Multumesc!

  3. @Valeriu
    DA! Ca osparar, barman, camerist(a), pe boutique sau orice alt post din categoria personal auxiliar pe nave de pasager sau ca turist. Tot acolo!
    Oameni buni, am crezut ca m-am facut inteles in numeroasele postari in care am incercat sa scot in evidenta ca fara scoala e mai greu sa aspiram la o cariera si sa mai fie si una de succes. Uneori nici cu scoala nu merge, dar asta e alta poveste.
    Deci, Valeriu, lasand gluma la o parte, ai doua variante:
    1. te inscri la un colegiu de doi ani pentru ca acum merge sa te faci ofiter maritim si cu mai putina scoala;
    2. te inscri la una din facultatile de profil la continuare de studii si cu niste diferente incepi din anul III.
    Una peste alta cam tot acolo ajungi ca timp, avantajul celei de-a doua variante fiind ca mai faci o facultate si nu o „scoala de meserii”. Alegerea este a ta, bineinteles dupa ce te interesezi in detaliu despre fiecare in parte.
    Multumim ca ne citesti. Succes in continuare.

  4. Multumesc pentru informatii! Ai cumva un mail ca eu am mai multe intrebari, oricum ma gandeam sa fac si facultatea aia, dar am ceva intrebari legat de viata pe vas. Multumesc anticipat!

  5. „viata pe vas” se traieste, e o experienta unica, proprie si personala, eu poate sunt lesinata dupa asa ceva, altcuiva nu ii place, si vorbim despre aceeasi viata 😛
    in cazutl in care o persoana dispune de timp si bani, nicio facultate nu strica, e ceva in plus, te spala putin la minte, mai ales daca te duci acolo si cu scopul sa inveti ceva.
    eu nu regret alegerea facuta, e o experienta unica, orice ar zice unii, chiar daca nu as fi navigat niciodata nu regret anii petrecuti in acea institutie. am avut colegi interesanti, profesori interesanti, e si o experienta de viata nu numai una profesionala, dar nu sfatuiesc totusi pe nimeni sa termine o facultate doar asa de „flori de mar”.
    e o meserie frumoasa, conditii de viata deosebite, mediu deosebit, depinde cum te raportezi ca persoana la asa ceva. eu una, nu as schimba meseria asta, cu o alta mai bine platita, mai bine vazuta, etc.

  6. @officer_girl
    Nu vreau sa o fac de flori de mar, ce tine de tehnica deja am facut si o sa fac la facultatea actuala :D, problema este ca imi tre acea facultate pentru ca altfel nu pot da de brevet pentru inginer, deci alta posibilitate nu am, cel mai probabil incep din anul 3 acolo dupa ce termin facultatea asta. Am si ceva experienta in mechanical design, ceea ce doream eu de fapt sunt raspunsuri in legatura cu primul voiaj ca si cadet, si apoi cum se procedeaza dupa ce faci perioada necesara pentru a putea da brevetul. Cum este dupa ce iei brevetul de inginer, cum se avanseaza, care sunt cursurile ce trebuiesc facute dupa etc. Eu nu imi fac griji ca nu ma descurc acolo, daca merg dupa 4 ani de faculta sunt deja calit si invatat cu tot ce inseamna facultate. Problema este urmatoarea: Merita efortul financiar pentru 2 ani de studiu la Constanta? Cate sanse am sa plec imediat dupa facultate aceea?( cu 2 facultati si experienta in domeniul ingineriei). Eu trebuie sa imi fac niste calcule, ca nici financiar nu pot sa zic ca stau bine, sub mediocru. Sper sa intelegeti de ce intreb toate astea :). Sincer sa fiu tot ce ma intereseaza este sa plec imediat dupa facultatea de la constanta, pentru ca din punct de vedere al programului acolo ma regasesc cel mai bine, financiar la fel, si peste toate astia mai vad si lumea, ceea ce iarasi imi doresc 😀

  7. @Valeriu As incepe in ordine inversa: lumea o poti vedea si daca ai avea alta meserie. Crede-ma, nu stiu cat o sa vezi tu lumea ca navigator iar eu unul nu pot sa spun ca plec ca sa vad lumea. Asa cum spunea si colega mea, meseria asta o traiesti si o simti in toate „colturile” tale, e un mod de a trai. Pe nava, depinzand si tipul acesteia, e o gramada de treaba si uneori abia ai timp sa inchizi un ochi, de vazut lumea… poate in vis. Ma rog, worse case scenario :p
    Decat sa iti spun tie, sau oricui altcuiva, daca merita sa te apuci de o facultate in domeniul maritim, mai bine joc la loterie, 6 din 1000 si tot am sanse mai mari sa o nimeresc. Valeriu, traim niste vremuri „maronii” de-a dreptul, aspect – gust – miros, motiv pentru care, nu ca as fi eu marele analist, dar nu cred e cazul sa putem spune de azi pentru peste cativa ani ce o sa fie. Inainte lucrurile stateau altfel din punctul acesta de vedere si o mai nimereai cand ziceai ca te apuci de ceva iar peste 3-4 ani iti iesea. In 2008 cand am inceput eu facultatea lucrurile stateau binisor; iata acum in ce hal au ajuns. As fi tentat sa iti spun: da-i bice ca se cauta mecanici in draci! Mie mi s-a spus saptamana trecuta la o companie ca daca eram mecanic plecam imediat, la punte e suprasaturata piata. Stii… cerere vs oferta… Cine stie ce va mai fi peste cativa ani!
    Cat despre pasii de urmat de cand incepi facultatea pana ce ajungi mandru ofiter… nu e nimic deosebit, totul merge odata cu facultatea, pe acelasi val. Daca ai fi fost acum anul I (sau III in cazul tau), lucrurile ar fi stat cam in „halul” asta: la vara, dupa absolvirea anului I, iei 2-ul pana la Capitanie, iti elibereaza aia brevetul de ofiter mecanic ASPIRANT (cadet) si, ţuşti in voiaj! Nu uitam aici de cursurile IMO, pachetul BASIC. Acum, daca am inteles eu bine, perioada de practica ambarcata la masina este de 12 luni si asa faceai primul voiaj. Asa cum il faci pe primul si daca te tii de treaba si treaba de tine, mai pleci si in celelalte doua sau cate ‘or fi ca sa faci anul si, dupa ce termini perioada de practica ambarcata si vei lua licenta, mai investesti in tine inca vreo cateva cursuri IMO (la punte sunt 11 de toate) dupa care te-ai numi apt sa dai de brevet. Brevet de ofiter mecanic. Din pacate cam asa stau lucrurile pentru cei care s-au urcat deja in „tren”. Din pacate pentru tine, pentru ca tu esti intr-un alt tren, te vei da jos la destinatie, vei lua altul si apoi …
    Nu te inteleg, de ce mergi tu la Bucuresti de la Constanta via New York? But… it’s your choice, I’m the lighthouse 😀

  8. Salutare, e foarte simplu de ce vreau sa ma reapuc de alta facultate,. Si de facultatea de la Constanta. In primul rand asa cum am mai zis am mai lucrat, nu ma regasesc pe pamant, e inutil pt mine, aceleasi persoane, an dupa an, salariu este putin sub mediocru ca inginer, si nu vreau ca dupa 10 ani de lucru in domeniu sa am abia 1000 euro in mana. Sunt de parerea ca trebuie sa facem ceea ce ne place cu adevarat, ceea ce ne motiveaza etc. pentru ca doar asa putem da randament maxim si nu devine slujba o monotonie frustranta. Daca lucrezi ca ingineri, chiar daca destui bani sa zicem, in tara nu vad cine iti da concediu 1 luna lucratoare ca sa ai timp sa vizitezi nu stiu ce tara. Poate doar concediu medicat, dar na… Anul acesta trage la medie ca sa iau bursa privata de la o firma internationala, dar nu ma incanta ideea de a ramane in tara si a lucra toata viata. Am prea multe de facut si daca sunt pe uscat nu am timp, asa macar sti ca lucrezi 3 luni si una, doua sau chiar 3 le stai acasa(in functie de contract). Pe scurt vreau sa imi gasesc adevarata pasiune care cred ca este viata pe mare, pentru ca inginer in tara pe uscat deja am taiat de pe lista :). Multumesc!

  9. @Valeriu
    Era sa uit, si na… daca nu iese asa cum sper eu sa iasa nu prea am de pierdut, ca mai fac o facultate, ceea ce nu este un lucru rau niciodata :D. Daca maine as castiga la loto as invata cat as putea, probabil as face world record in legatura cu mosii la facultate 😀

Lasă un comentariu