>Bazele Navigatiei – Prezentarea Hartilor (I)

>

O harta nautica fie ea tiparita sau electronica, este o reprezentare detaliata in doua dimensiuni a lumii tridimensionale. Utilizeaza o gama de simboluri prin care ajuta la orientare si ofera informatii vitale pentru desfasurarea navigatiei in siguranta. Hartile nautice reprezinta inceputul si sfarsitul in ceea ce priveste navigatia, coordonatele GPS sunt inutile daca nu sunt puse pe harta cu instrumentele de lucru pe harta sau daca nu sunt plotate pe harta electronica.
Drumurile si relevmentele la diferite repere,indiferent ca sunt giro sau compas, nu ne sunt de folos daca nu avem o harta pe care prin intermediul procedeelor de navigatie costiera sau estimata sa determinam punctul navei si nu putem afla informatii despre: reperele de navigatie (faruri, geamanduri, constructii) ,adancimile in zona si maree, sisteme de separare a traficului, etc. 
Simbolizarea pe hartile de navigatie este reglementata la nivel international de catre International Hydrographic Office, dar uneori hartile americane utilizeaza simboluri diferite.
Exista doua tipuri de harti electronice : “raster” un  scan dupa o harta tiparita care automat utilizeaza acealeasi simboluri ca si cea originala si “vector” ale carei simboluri sunt asemanatoare cu cele de pe hartile tiparite.
Scara si precizia hartilor: 
Hartile la scara mica ofera putine detalii despre zona reprezentata.  De exemplu un centimetru ,pe o harta la scara 1:200000, reprezinta in realitate 1079 Mm. Hartile la scara mare sunt reprezentarile detaliate unor zone mai restranse , 1 cm la 1:25000 are in realitate 0.13 Mm. Cu cat este mai mare al doilea numar din raport cu atat este mai mica scara.  Scara de 1:200000 si mai mica este utila in planificarea de voiaje, pe cand hartile la scarile de 1:60000 si 1:150000 sunt folosite in navigatia costiera. Hartile la scara mare  1:5000 -1:50000 sunt in general planuri ale porturilor . intotdeauna trebuiesc folosite hartile la scara cea mai mare atunci cand se naviga in zone precum stramtori  zone cu adancimi mici; pase; etc.
O harta tiparita are o precizie de 1.0mm x cu scara hartii (ex: obiectele de pe o harta 1:80.000 sunt tiparite la 80000 mm=80 m (88 yarzi)  de locatia lor reala. Toate receptoarele GPS au o precizie mai mare in stabilirea pozitiei decat cea pe care o ofera hartile de navigatie . 
In ceea ce priveste adancimile peste jumatate din cele de pe hartile acutuale de navigatie au fost masurate inainte de 1939 (data la care a fost efectuata sondarea este trecuta uneori pe o diagrama printata undeva pe harta).  
Hartile electronice mai pot fi marite prin obtiunea “zoom in” fata de cele pe hartie.  Aceasta posibilitate da impresia falsa ca harta a fost creeata la o scara mai mare si ca ar fi mai precisa decat este in realitate. Utilizarea combinata a hartilor electronice si GPS se face  luand in considerare posibilitatea aparitiei de erori neprevazute si este indicat ca sistemul electronic sa fie dublat de tinerea navigatiei pe hartile tiparite. 
Scara latitudinilor (paralelelor de latitudine) este tiparita pe harta pe partea dreapta si stanga de la vest la est. Scara longitudinilor (meridianelor)  este tiparita pe partea de sus si de jos a hartii de la nord la sud. Un minut de latitudine  reprezinta 1 Mm iar lungimea pe harta difera functie de latitudinea observatorului, iar un minut de longitudine reprezinta 1 Me (mila ecuatoriala) si are aceeasi lungime de-a lungul ecuatorului. Datorita faptului ca lungimea unui minut de latitudine variaza functie de pozitia navei fata de ecuator, pentru masurarea distantelor pe harta este utilizata numai  scara latitudinilor. 
 
Click pentru marire poza
Sistemul de coordonate geografice.  Coordonatele unui punct din harta: 
Latitudinea (ϕ) reprezinta unghiul la centrul centrul pamantalui masurat de la ecuator spre nord sau spre sud pana la paralela locului. Longitudinea (λ) reprezinta unghiul la centrul pamantului masurat de la meridianul zero (Greenwich) spre est sau spre vest  pana la meridianul locului respectiv. Atat latitudinea cat si longitudinea se masoara in grade minute si secunde ( sau zecimi de grad) fiind urmate de N/S pentru latitudine E/W pentru longitudine.   
 
Cum scoatem coordonatele unui punct din harta? 
Exemplu: Coordonatele punctului din imagine aflat in  apropierea Bluff Harbour. Pentru a scoate coordonatele oricarui punct de pe harta avem nevoie de una din urmatoarele ustensile pentru lucrul pe harta: compas,gheara de compas, rigle paralele, 2 echere . Cel mai rapid se lucreaza cu gheara de compas : se pune un varf al acesteia pe punctul care ne intereseaza si se deschide pana celalat varf ajunge pe cel mai apropiat paralel de latitudine. Apoi cu aceasta deschidere in gheara pe scara latitudinilor masuram valoarea ϕ:41°27′.7 N.  Se procedeaza in mod similar si pentru aflarea longitudinii doar ca cealalta gheara se duce pana pe cel mai apropiat meridian fata de punctul respectiv. Masurarea se face pe scara latitudinii, iar in cazul de fata masuram  λ: 070°33′.4 W(observati ca in fata la longitudine se pune un zero atunci cand este mai mica de 100 °). Daca  avem  pozitia in care se afla nava de pe receptorul GPS si dorim sa o punem pe harta, procedam invers.  
Click pentru marire poza
Bibliografie: “Tratat de navigatie maritima Ed. A III-A” Gh.I. Balaban Editura Leda, 1986, Constanta.

Lasă un comentariu