>ANR şi ARSVOM chemate in judecata

>

Cu toti cunoastem povestea navei MEDY ce s-a scufundat in Marea Neagra in luna septembrie 2010. Si tot atunci, marea si-a luat birul: doi dintre scafandrii implicati in actiunile ce au urmat nu s-au mai intors la suprafata. Asta a fost atunci, insa povestea nu se incheie aici si revine pe paginile primelor ziare locale si chiar in stirile posturilor TV nationale: ANR şi ARSVOM au fost date in judecata de parintii celor doi scafandrii disparuti la vremea respectiva.

Ziua de Constanta – Marti, 16 Noiembrie 2010
Autoritatea Navală Română şi Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare au fost date în judecată în dosarul scafandrilor Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas. Dosarul, cu numărul unic 40786/212/2010, a fost înregistrat pe rolul Judecătoriei Constanţa pe data de 2.11.2010, iar prima înfăţişare a avut loc câteva zile mai târziu, magistraţii hotărând amânarea cauzei din cauza lipsei procedurii. Zarafu şi Ispas au pierit în seara zilei de 9 septembrie în timp ce încercau să filmeze unul dintre rezervoarele epavei cargoului turcesc Medy.
Ieri, la Judecătoria Constanţa, s-a desfăşurat o nouă înfăţişare în proces în care părinţii lui Cătălin Ispas, Vasile şi Camelia, au dat în judecată ANR şi ARSVOM, după ce dosarul fusese amânat în urmă cu o săptămână. Până la închiderea ediţiei însă judecătorii nu au comunicat decizia pe care o vor lua în privinţa solicitărilor formulate de părinţii scafandrului dispărut. Directorul Agenţiei Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare, Ion Voicu, susţine că, zilnic, subalternii săi inspectează zona în care s-a scufundat cargoul turcesc Medy, însă până acum cercetările nu au dat roade. „În fiecare zi ieşim pe mare, până când Ministerul Transporturilor prin ANR ne va interzice acest lucru. Noi ne facem în continuare datoria şi ne vom prezenta şi la proces”, a mai completat Voicu. La rândul său, Paul Brânză, şeful Autorităţii Navale Române, este ferm convins de faptul că acţiunea formulată în instanţă de soţii Ispas nu va avea sorţi de izbândă. „Nu s-au adresat unde trebuie. Cineva îi învaţă ce să facă într-un mod eronat”, a spus Brânză. La rândul său, Jorj Unciuleanu, patronul SC Hunter’s Company SRL, firmă pentru care lucrau Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas, susţine că, nu a fost dat în judecată de apropiaţii celor doi scafandri. „Nu avem nicio noutate în cazul celor doi. În funcţie de timpul pe care-l au la dispoziţie, cei de la Shark vor intra în apă să cerceteze nava Medy. (…) Ştiu că au fost efectuate mai multe anchete în acest caz însă nu cunosc rezultatele”, mai precizează Jorj Unciuleanu. După cum precizam şi în ediţiile trecute, SC Shark SRL este condusă de Gabriel Lucian Bălan şi de Gheorghe Oancea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Scafandrilor şi Salvamarilor Profesionişti din România. Firma celor doi este singura unitate care deţine avizul autorităţilor portuare pentru a inspecta Medy. Gabriel Lucian Bălan a amânat acţiunea din cauza obligaţiilor contractuale. Paul Brânză spune că, în procent de 90%, SC Shark SRL nu mai vrea să se implice în caz.

======
Ziua de Constanta – Joi, 18 Noiembrie 2010
<<Procesul intentat de părinţii scafandrului Cătălin Ispas Agenţiei Române pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare este prima acţiune de acest gen înregistrată de-a lungul celor 20 de ani de existenţă a instituţiei
Pe data de 2 noiembrie, pe rolul judecătoriei Constanţa a fost înregistrat dosarul cu numărul unic 40786/212/2010, în care părinţii scafandrului Cătălin Ispas, Vasile şi Camelia, figurează ca reclamanţi, iar Autoritatea Navală Română şi Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare sunt pârâte. Tragicul eveniment din seara zilei de 9 septembrie când scafandrii Zarafu şi Ispas au pierit creează situaţii fără precedent în justiţia constănţeană, dar şi în cea românească.
În cererea de chemare în judecată a Autorităţii Navale Române şi Agenţiei Române pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare formulată de părinţii scafandrului Ispas sunt cuprinse două solicitări. În primul rând, părinţii lui Cătălin Ispas le-au solicitat judecătorilor să oblige cele două instituţii pârâte, în speţă ARSVOM şi ANR, să continue operaţiunile de căutare şi salvare a celor doi scafandri dispăruţi. Cea de-a doua solicitare a părinţilor lui Cătălin Ispas se referă la obligarea celor doua instituţii la scoaterea şi aducerea la mal a trupurilor celor doi băieţi. Dacă judecătorii le vor da dreptate părinţilor lui Ispas şi vor admite acţiunea, iar instituţiile pârâte nu-i vor scoate la suprafaţă pe cei doi, Autoritatea Navală Română şi Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare ar putea fi sancţionate pentru neexecutarea unei hotărâri judecătoreşti. Ion Voicu, şeful ARSVOM, spune că instituţia pe care o conduce nu a mai fost acţionată în instanţă, până în prezent, în cei aproape 20 de ani de activitate. „Sunt multe persoane care au suferit accidente în Marea Neagră. Toate rudele celor decedaţi ar trebui să acţioneze în instanţă agenţia? Noi ne facem treaba! (…) Au venit (nr. părinţii scafandrului Ispas) o dată la birou. Încă îi mai aştept. Înainte de instanţă, ar fi trebuit să avem mai multe discuţii, întâlniri”, a mai arătat Voicu. La rândul ei, Veronica Gruia, iubita lui Cristian Zarafu, susţine că familia Ispas nu va câştiga niciodată procesul intentat ANR şi ARSVOM, atâta timp cât dosarul este judecat în România.
Amânări de tot felul
„Niciodată, băieţii (n.r. Zarafu şi Ispas) nu vor mai fi găsiţi. Cu toate acestea, sunt sigură că cei vinovaţi pentru moartea lor vor plăti, mai devreme sau mai târziu”, susţine Veronica Gruia. Dosarul dispariţiei celor doi scafandri, care lucrau pentru Jorj Unciuleanu, patronul SC Hunter’s Company SRL, a fost analizat de două ori de magistraţii constănţeni. Pe data de 2 noiembrie a fost înregistrat, pe 9 s-a amânat din cauza lipsei procedurii de citare, iar pe 16 noiembrie cauza a fost amânată din nou, pentru data de 7 decembrie, tot din cauza lipsei de procedură cu reclamanţii, părinţii lui Cătălin Ispas. Aceştia au fost citaţi cu menţiunea să depună dovada achitării taxei de timbru. Zarafu şi Ispas au dispărut în seara zilei de 9 septembrie în timp ce încercau să filmeze unul dintre rezervoarele epavei cargoului turcesc Medy. Preţ de câteva săptămâni bune, SC Shark SRL, singura firmă avizată de autorităţile portuare să inspecteze Medy, şi-a amânat intrarea în apă sub pretextul obligaţiilor contractuale.>>

Lasă un comentariu