>The Bridge

>

…si nu ma refer la jocul de carti ci, cum era de asteptat, la puntea de comanda a unui vapor. Doar despre vapoare discutam pe aici, nu ?
In acest an universitar (al III-lea pentru mine) am fost „dotati” cu noi colegi de grupa, colegi care au absolvit deja o facultate in alt domeniu si au intrat in urma unor diferente direct in anul III la facultatea de marina civila.

Le doresc pe aceasta cale un sincer bun venit si mult succes in calea pe care au ales-o. Si tot aici as dori sa le spun ca suntem cativa care le stam la dispozitie cu orice informatie vis-a-vis de orice cunostinte acumulate de noi in primii doi ani.

Chestiunea este ca o parte din ei nu au nici macar cunostintele minime pentru a putea intelege despre ce se discuta la unele seminarii si de aceea am sa fac o scurta prezentare a puntii de comanda a unui vapor; sunt convins ca sunt destui care nu cunosc cum arata o punte de comanda , nu mai spun de cum decurg activitatile „acolo sus”. De asemenea ma adresez si celor de anul I care se afla in aceasta situatie descrisa cateva randuri mai sus. Sper ca pe viitor sa primesc sustinere din partea mecanicilor pentru un tutorial de la masina.

Puntea de comanda, vazuta aici din aripa tribord (partea dreapta a navei) – exterior. Pe mare, observatorul sta in aceasta arie „maturand” orizontul dupa alte nave si pericole de navigatie. Cand observa ceva neobisnuit, el raporteaza ofiterului de cart, ofiterul care este la comanda navei la momentul respectiv. Dupa caz, acesta raporteaza comandantului care este cel mai in masura sa ia decizia despre actiunea care va urma sa fie intreprinsa.
Camera hartilor din comanda de navigatie. Cursul sau rutele navei sunt trasate aici pe harti marine mari. Pozitia navei este determinata foarte des – depinzand de aria unde naviga nava la momentul respectiv – si apoi pusa pe harta. Sertare mari contin harti marine pentru diferite zone ale intregului glob. Tot aici se afla jurnalul de bord al navei in care se inscriu diferite informatii referitoare la activitatile pe care le intreprinde nava. Tot aici se afla cel putin un receptor Global Positioning Satellite (GPS), un receptor NAVTEX, un receptor LORAN-C, un AIS (Automatic Identification System), un repetitor GYRO si loch-ul. Toate aceste aparate au rolul de a stabili pozitia navei si de a asigura o navigatie in siguranta.

Pozitia navei si alti parametri sunt determinati si monitorizati cu ajutorul unor echipamente electronice. In afara de cele mentionate mai sus si fara a avea o importanta mai mica, mai mentionez sonda ultrason care indica si inregistreaza distanta de la chila (partea de jos a navei) pana la fundul marii, un aparat care indica si inregistreaza cursul navei, un altul care indica si inregistreaza directia si viteza vantului, un barometru si un ceas (cronometru). Tot aici se afla si un cronometru foarte precis care este folosit impreuna cu sextantul si un almanah nautic pentru a calcula pozitia navei prin observari la diferiti astri si/sau la Soare.

Un foarte important aparat la bordul unei nave esre RADAR-ul. Radarul transmite impulsuri care se reflecta de anumite obiecte precum alte nave sau uscatul. Acest semnal este reprezentat grafic pe un ecran. Un calculator intern inregistreaza tintele reflectate si le calculeaza viteza, distanta si directia. Aceasta informatie il ajuta pe ofiterul de cart sa evite coliziunile si sa determine pozitia navei. Atunci cand nava este la ancora, ofiterul de cart verifica periodic informatiile afisate pe radar, asigurandu-se ca nava ramane in locul stabilit de ancoraj. Linii drepte sunt orientate catre obiecte/repere distincte de la tarm; punctul unde aceste linii se intersecteaza,in centrul ecranului reprezinta nava noastra. Liniile punctate reprezinta linii electronice de relevment. Punctele sunt reflectii ale altor nave din jurul nostru iar liniile continue curbate sunt reflectii ce reprezinta forma tarmului. In partea dreapta a ecranului gasim informatii cum ar fi pozitia navei data de latitudine si longitudine furnizate de GPS, dar si alte informatii vitale unei navigatii in siguranta. Navele comerciale au in dotare cel putin doua radare moderne.

Tot in comanda de navigatie (timonerie) se afla un pupitru de unde se pot efectua diferite comenzi; mai fac referire la pilotul automat, locul unde timonierul isi executa serviciul de cart si de unde se piloteaza propriu-zis nava.
Instrumentul care ne furnizeaza cu o mare acuratete directia de mers a navei este GIROCOMPASUL sau mai simplu, giro. Acesta este de asemenea conectat la celelalte aparate de navigatie: radar si pilotul automat.

Ar mai fi de specificat sala radio unde avem consola GMDSS si de unde au loc comunicatiile de la nava in diferite situatii. Statiile VHF (cel putin doua pe puntea de comanda) fac posibila legatura cu alte nave, VTS (vessel traffic service), etc.

9 gânduri despre “>The Bridge

Lasă un comentariu